Αυστραλοί επιστήμονες που εξέτασαν σχεδόν 70 μελέτες και αναφορές για καρδιαγγειακούς κινδύνους από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια εντόπισαν 22 παιδιά και έφηβους που έχασαν τις αισθήσεις τους ενώ έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια και παρουσίασαν προβλήματα στον καρδιακό ρυθμό και άλλες καρδιακές επιπλοκές.
Δεκαεννέα από τους κυρίως άνδρες παίκτες, ηλικίας 7 έως 16 ετών, παρουσίασαν σοβαρούς ακανόνιστους καρδιακούς παλμούς γνωστούς ως κοιλιακή αρρυθμία. Έξι είχαν καρδιακή προσβολή και τέσσερις πέθαναν ξαφνικά. Οι ερευνητές βρήκαν επίσης ότι μόνο 7 από τους 22 είχαν λάβει προηγούμενη διάγνωση αρρυθμίας ή άλλων καρδιακών προβλημάτων.
«Τα βιντεοπαιχνίδια μπορεί να αποτελούν σοβαρό κίνδυνο για ορισμένα παιδιά με αρρυθμίες. μπορεί να είναι θανατηφόρα σε ασθενείς με προδιαθεσικές, αλλά συχνά μη αναγνωρισμένες προηγουμένως αρρυθμικές καταστάσεις», σημειώνει η επικεφαλής ερευνήτρια Claire M. Lawley , MBBS, PhD, με το The Heart Center for Children στο Σίδνεϊ της Αυστραλίας, σε μια δήλωση. «Τα παιδιά που χάνουν ξαφνικά τις αισθήσεις τους ενώ παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια θα πρέπει να αξιολογούνται από ειδικό καρδιολόγο, καθώς αυτό θα μπορούσε να είναι το πρώτο σημάδι ενός σοβαρού καρδιακού προβλήματος».
Σημειώνει ότι τα νέα ευρήματα θα πρέπει να προκαλέσουν μια επανεξέταση της συμβατικής πεποίθησης ότι τα βιντεοπαιχνίδια είναι πιο ασφαλή για παιδιά με υποκείμενα καρδιακά προβλήματα από τα παραδοσιακά αθλήματα, όπως το μπάσκετ, το ποδόσφαιρο και το χόκεϊ, που μπορεί να θέσει τους νεαρούς αθλητές σε κίνδυνο αιφνίδιου καρδιακού θανάτου.
Οι Αυστραλοί ερευνητές που διεξήγαγαν τη νέα ανασκόπηση βασίστηκαν στα συμπεράσματά τους σε δεκάδες μελέτες και αναφορές σε παιδιά που βίωσαν ξαφνική απώλεια συνείδησης ενώ έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια και ήταν αποφασισμένα ότι είχαν υποκείμενες καρδιακές παθήσεις.
- Από τις 22 περιπτώσεις που εντοπίστηκαν, το παιχνίδι πολέμου για πολλούς παίκτες ήταν το πιο συχνό έναυσμα.
- 19 άνδρες (86%) εντοπίστηκαν ότι είχαν υποψία ή αποδεδειγμένη κοιλιακή αρρυθμία κατά τη διάρκεια του ηλεκτρονικού παιχνιδιού.
- Έξι (27%) εμφάνισαν καρδιακή ανακοπή και τέσσερις (18%) πέθαναν ξαφνικά.
- Οι υποκείμενες καρδιακές παθήσεις ήταν γνωστές σε μόλις επτά (31%) ασθενείς εκ των προτέρων, αλλά επιβεβαιώθηκαν σε 12 (54%) αργότερα.
- Οι πιο συχνές υποκείμενες παθήσεις ήταν οι διαταραχές του καρδιακού ρυθμού γνωστές ως CPVD (κατεχολαμινεργική πολυμορφική κοιλιακή ταχυκαρδία) και LQTS (συγγενές σύνδρομο μακρού QT).
Η ερευνητική ομάδα βρήκε επίσης υψηλή συχνότητα γενετικών παραλλαγών (63%) μεταξύ των παικτών, κάτι που έχει σημαντικές επιπτώσεις για τις οικογένειές τους.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, η έρευνα ενός παιδιού που έχασε τις αισθήσεις του κατά τη διάρκεια βιντεοπαιχνιδιών οδήγησε στη διάγνωση άλλων μελών της οικογένειας με ένα σημαντικό οικογενειακό πρόβλημα καρδιακού ρυθμού.
Ο Turner λέει ότι πιστεύει ότι τα ευρήματα των ερευνητών, αν και είναι ανησυχητικά, δεν θα πρέπει να οδηγήσουν σε εκκλήσεις για εκτεταμένο έλεγχο όλων των παιδιών – με ηχοκαρδιογράφημα, τεστ άγχους ή άλλες διαδικασίες – πριν τα αφήσουν να παίξουν βιντεοπαιχνίδια.