Προ των πυλών βρίσκεται το ενιαίο μητρώο φαρμάκων, μετά την ανάθεση της κατάρτισής του στην ΗΔΙΚΑ.
Ο χρόνος θα αρχίσει να … μετράει από την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ ΗΔΙΚΑ και υπουργείου Υγείας, όπου η πρώτη θα έχει ένα δίμηνο στη διάθεσή της για την παράδοση του έργου.
Το χρονοδιάγραμμα αυτό, προβλέπεται στην απόφαση του γενικού γραμματέα Υγείας Γιώργου Γιαννόπουλου, με την οποία εγκρίνεται η σκοπιμότητα κατάρτισης του ενιαίου μητρώου, η χρηματοδότηση της μελέτης η οποία θα κοστίσει 24.800 ευρώ και επιλέγεται η ΗΔΙΚΑ ως φορέας εκτέλεσης της μελέτης, εξαιτίας της λειτουργίας του συστήματος ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.
Το νέο μητρώο φαρμάκων, θα αποτελέσει μια πλατφόρμα στην οποία θα συμπεριλαμβάνονται ψηφιοποιημένα όλες οι πληροφορίες για το κάθε φάρμακο που κυκλοφορεί ξεχωριστά, από τις ενδείξεις για τις οποίες χρησιμοποιείται και τις αντενδείξεις ή τις αλληλεπιδράσεις του με άλλα φάρμακα, μέχρι την υπαγωγή του στα δελτία τιμών φαρμάκων, τη θετική ή αρνητική λίστα, την θέση του στις θεραπευτικές κατηγορίες φαρμάκων ή στα θεραπευτικά πρωτόκολλα κλπ. Τα στοιχεία αυτά θα είναι ορατά στους γιατρούς, μέσω του συστήματος ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, στο οποίο θα ενσωματωθεί.
Για την εισαγωγή των πληροφοριών αυτών θα έχουν πρόσβαση στο σύστημα όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, από το υπουργείο Υγείας, τον ΕΟΦ και τον ΕΟΠΥΥ, μέχρι τους φαρμακοποιούς και τη φαρμακοβιομηχανία. Η σχετική μελέτη της ΗΔΙΚΑ θα ορίσει τα όρια πρόσβασης του κάθε φορέα, ανάλογα με τις αρμοδιότητές του.
Στη σχετική απόφαση του γενικού γραμματέα Υγείας Γιώργου Γιαννόπουλου, με την οποία εγκρίνεται η μελέτη από άποψη σκοπιμότητας, προβλέπεται η “ανάπτυξη κεντρικού πληροφοριακού συστήματος του Υπουργείου Υγείας για την υποστήριξη της διαχείρισης του εθνικού καταλόγου φαρμακευτικών ουσιών και την απόδοση ενός κεντρικού καταλόγου πληροφορίας φαρμακευτικών σκευασμάτων.
Με το κοινό αυτό μητρώο και με την συνοδευτική διαχειριστική εφαρμογή, εξασφαλίζεται αφενός το ενιαίο και το επίκαιρο της πληροφορίας και αφετέρου η δυνατότητα σύγχρονης διάθεσης μέρους ή του συνόλου αυτής, σε όλα τα περιφερειακά πληροφοριακά υποσυστήματα του Υπουργείου και των εποπτευόμενων και συνεργαζόμενων φορέων του, καθώς εκλείπει και η ανάγκη ανταλλαγής σχετικών πληροφοριών μεταξύ των φορέων με συμβατικές μεθόδους (συμβατική ανταλλαγή αρχείων, χρήση πολυμέσων).
Εξασφαλίζεται το ζητούμενο της ενιαίας προσέγγισης στην παροχή και ανάλυση των δεδομένων που αφορούν το φάρμακο ανεξάρτητα από τον φορέα που πραγματοποιεί την ανάλυση. Στο πλαίσιο της τελικής εφαρμογής διαχείρισης του κεντρικού αυτού καταλόγου όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς θα αναλάβουν βασικό διαχειριστικό ρόλο (στο βαθμό ευθύνης τους) φροντίζοντας την ορθή και συνεχή επικαιροποίηση, ανανέωση της πληροφορίας Σκοπός του καταλόγου και της τελικά αποδιδόμενης εφαρμογής θα είναι επίσης η απόδοση της σχετιζόμενης προς δημόσια χρήση πληροφορίας (ανοικτά δεδομένα φαρμάκων), με τη μέγιστη διασφάλιση της εγκυρότητας των πληροφοριακών στοιχείων.
Το μητρώο μπορεί να βασιστεί στο ήδη υπάρχον μητρώο του ΕΟΦ και θα είναι υπό την ευθύνη των αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου Υγείας.
Το κρίσιμο πρώτο βήμα για τη ανάπτυξη του, είναι η ολοκλήρωση σχετικής οικονομοτεχνικής αναλυτικής μελέτης για τις διαχειριστικές αρμοδιότητες του κάθε εμπλεκόμενου φορέα με ρόλο ευθύνης και τροφοδότη και ρόλο διαχειριστή για τα στοιχεία ευθύνης του βάσει του νομοθετικού και ρυθμιστικού πλαισίου που διέπει το φάρμακο, για τους απαραίτητους διαδικτυακούς μηχανισμούς υπηρεσιών διασύνδεσης (web services) και τα πρότυπα ολοκλήρωσης μετάδοσης δεδομένων για την κατανάλωση της πληροφορίας από πιστοποιημένους φορείς (χρήστες).
Προτείνεται η ανάθεση της μελέτης στην ΗΔΙΚΑ ΑΕ λόγω και της πολύχρονης εμπειρίας της στον τομέα των υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και στις εφαρμογές ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.
Στοιχεία της μελέτης είναι ο ορισμός:
- Της αναλυτικής πληροφορίας που θα συνθέτει τον κεντρικό κατάλογο φαρμάκου.
- Των διαχειριστικών αρμοδιοτήτων των φορέων που εμπλέκονται στην υποστήριξη του μητρώου και της απόδοσης τους.
- Των καταναλωτών και της πολιτικής πρόσβασης αυτών, επί των διατιθέμενων εκ του καταλόγου στοιχείων.
- Το μέρος της πληροφορίας που θα είναι δημόσιο στη λογική των ανοικτών δεδομένων.
- Τα πλήρη λειτουργικά και τεχνικά χαρακτηριστικά του καταλόγου.
- Τα πρότυπα διαλειτουργικότητας και τα προφίλ ολοκλήρωσης της μετάδοσης των δεδομένων βάσει σύγχρονων τεχνολογιών διαδικτύου.
Η μελέτη θα πρέπει να προϋπολογίσει και το κόστος υλοποίησης του καταλόγου καθώς και ένα σαφές χρονοδιάγραμμα των βημάτων υλοποίησής του, στην μορφή μιας κεντρικής βαθμίδας διαχείρισης και διάθεσης πληροφορίας.
Η συνολική δαπάνη δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των 24.800 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24% και θα βαρύνει τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Υγείας (Κ.Α.Ε. 873, ειδικός φορέας 110) οικονομικού έτους 2018 .
Η πληρωμή θα καταβληθεί εφάπαξ μετά την οριστική παραλαβή της μελέτης από την αρμόδια επιτροπή παραλαβής , εντός δύο μηνών από την υπογραφή της σύμβασης”.