Στο φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ, στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, βρέθηκε το πρωί της Τρίτης ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, μετά από αναστάτωση που είχε προκληθεί στο σημείο. Πιο συγκεκριμένα, το φαρμακείο παρέμενε κλειστό ακόμα και μετά την επίσημη ώρα που άνοιγε, με τους ασφαλισμένους να παραμένουν συγκεντρωμένοι έξω από το σημείο, περιμένοντας τους υπαλλήλους, οι οποίοι φέρεται να ασθένησαν. Όπως ο ίδιος ο υπουργός είχε αποκαλύψει μιλώντας στην ΕΡΤ, ασθενής, που τον γνώριζε προσωπικά, του τηλεφώνησε και του είπε: «Κύριε υπουργέ, αυτό που συμβαίνει τώρα στο φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ Αλεξάνδρας είναι απαράδεκτο. Περιμένω εδώ για ώρα». Στη σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου Υγείας, ο Άδωνις Γεωργιάδης αναφέρει: “Στην προσπάθειά μου να δω τι συμβαίνει, διαπίστωσα ότι οι τρεις φαρμακοποιοί είχαν δηλώσει το πρωί ταυτόχρονα ασθένεια, χωρίς να έχουν ενημερώσει τη Διοίκηση και έτσι, δεν προβλεπόταν να ανοίξει κανείς το φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ σήμερα. Ζήτησα από τη Διοίκηση του ΕΟΠΥΥ να μεταβεί στο φαρμακείο, φωνάξαμε κλειδαρά καθώς τα κλειδιά τα είχαν οι υπάλληλοι που ήταν ασθενείς, και αφού ανοίξαμε το φαρμακείο εξυπηρετήσαμε τον κόσμο”. «Μετά την παρέμβασή μας, συγκεντρώσαμε τις συνταγές των ασθενών και ξεκινήσαμε τη διαδικασία εξυπηρέτησης. Όσο περιμέναμε, προσφέραμε καφέδες στους πολίτες που περίμεναν, αν και αυτό φυσικά δεν αναιρεί την ταλαιπωρία που υπέστησαν», συνέχισε.
Η συγγνώμη του ΕΟΠΥΥ
Μετά το φως που δόθηκε στη δημοσιότητα για το εν λόγω περιστατικό ο Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας έσπευσε να ζητήσει συγγνώμη για την ταλαιπωρία των ασθενών και να δικαιολογηθεί, αναφέροντας πως είχαν δηλώσει ταυτόχρονη ανναρρωτική άδεια οι υπάλληλοι, ενώ έδωσε και εναλλακτικές λύσεις για την παραλαβή φαρμάκων.
Ακολουθεί αναλυτικά η ανακοίνωση:
Σχετικά με τη σημερινή καθυστέρηση στην έναρξη λειτουργίας ενός από τα δύο φαρμακεία του Οργανισμού επί της Λεωφόρου Αλεξάνδρας, ο ΕΟΠΥΥ ζητά συγγνώμη από τους ασφαλισμένους του για την ταλαιπωρία που υπέστησαν μέχρι την αποκατάσταση του προβλήματος. Το συγκεκριμένο φαρμακείο δεν παρέχει φάρμακα σε ογκολογικούς ασθενείς, οι οποίοι εξυπηρετήθηκαν απρόσκοπτα από το όμορο φαρμακείο.
Η καθυστέρηση έναρξης λειτουργίας του φαρμακείου οφείλεται σε ταυτόχρονη ασθένεια και συνεπακόλουθη απουσία υπαλλήλων χωρίς προηγούμενη ενημέρωση της Διοίκησης.
Το τακτικό ωράριο εξυπηρέτησης του κοινού αρχίζει στις 8:00 π.μ. και μόλις έλαβε γνώση η Διοίκηση σχετικά με την αδυναμία έναρξης λειτουργίας του φαρμακείου την προκαθορισμένη ώρα, έδωσε άμεσα εντολή σε φαρμακοποιούς από την κεντρική υπηρεσία να μεταβούν στο φαρμακείο.
Με την συνδρομή του Διευθυντή της οικείας περιφερειακής Διεύθυνσης που υπάγεται το φαρμακείο, ο οποίος μετέβη άμεσα και μερίμνησε για το άνοιγμα του φαρμακείου, έως τις 10:00 πμ είχε πλήρως αποκατασταθεί η λειτουργία του και εξυπηρετήθηκαν οι ασφαλισμένοι.
Έχει ήδη δοθεί εντολή από τη Διοίκηση για τη διεξοδική διερεύνηση του περιστατικού και την απόδοση πάσης φύσεως ευθυνών.
Σημειώνεται ότι η αυξημένη προσέλευση των ασφαλισμένων που παρατηρείται σε ορισμένα φαρμακεία τις τελευταίες ημέρες οφείλεται σε μείωση της ταχύτητας απόκρισης των ηλεκτρονικών εφαρμογών λόγω της πρόσφατης κυβερνοεπίθεσης στο δίκτυο του ΣΥΖΕΥΞΙΣ και στο νέο σύστημα ηλεκτρονικής εκτέλεσης συνταγών που οδήγησαν σε καθυστέρηση στην εξυπηρέτηση, με αποτέλεσμα μέρος των ασφαλισμένων να προσέλθουν και σήμερα.
Ο ΕΟΠΥΥ προς τον σκοπό της καλύτερης εξυπηρέτησης των ασθενών έχει προβεί διαχρονικά σε όλες τις θεσμικές ενέργειες για την πρόσληψη του αναγκαίου προσωπικού και ιδίως φαρμακοποιών, δεδομένης της σοβαρής υποστελέχωσης που αντιμετωπίζει.
Ο ΕΟΠΥΥ ενημερώνει τους ασφαλισμένους ότι μέσω των Μνημονίων Συνεργασίας με τις ιδιωτικές κλινικές, δεν χρειάζεται να προσέρχονται οι ίδιοι στα φαρμακεία, καθώς μπορούν να παραλαμβάνουν τα φάρμακά τους από τις ιδιωτικές κλινικές, στις οποίες πραγματοποιούν τις θεραπείες τους.
Επιπλέον, οι ασφαλισμένοι που παρακολουθούνται σε κρατικά νοσοκομεία μπορούν να προμηθεύονται τα φάρμακά τους από τα φαρμακεία των κρατικών νοσοκομείων που επισκέπτονται για τις θεραπείες τους.
Για τη διευκόλυνση των ασφαλισμένων και την παραλαβή των φαρμάκων τους στο σπίτι έχει δρομολογηθεί το σημαντικό έργο της κατ’ οίκον αποστολής φαρμάκων, πρόγραμμα το οποίο ήδη υλοποιείται πιλοτικά από το 2024 και θα εφαρμοστεί καθολικά μετά τα τέλη Απριλίου 2025, με την ολοκλήρωση του σχετικού διαγωνισμού.
Ο ΕΟΠΥΥ και τα στελέχη του θα συνεχίσουν να καταβάλλουν καθημερινά κάθε δυνατή προσπάθεια για την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων.
Τα νέα μέτρα
Ο υπουργός άμεσα ανέφερε πως: «Άμεσα, ίσως και αύριο, θα ανακοινώσουμε τα πρώτα μέτρα που θα λάβουμε. Νομίζω ότι αυτά τα μέτρα θα ανακουφίσουν σε ένα βαθμό το πρόβλημα. Ένα κομμάτι των μέτρων θα αφορά και άλλα κανάλια διανομής αυτών των φαρμάκων. Στόχος μας δεν είναι να κλείσουμε τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ, τα οποία θα εξακολουθήσουν να υφίστανται, αλλά να μην υπάρχουν αυτές οι μεγάλες ουρές και αυτή η μεγάλη καθυστέρηση. Το να αφήνεις έναν άνθρωπο που έχει καρκίνο ή σκλήρυνση κατά πλάκας να περιμένει όρθιος στην ουρά επί δύο ώρες είναι ζήτημα αξιοπρέπειας».
O υπ. Υγείας προσανατολίζεται στην εφαρμογή συγκεκριμένων μέτρων προκειμένου να μπει τέλος στην ταλαιπωρία των ασθενών στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ. Μεταξύ αυτών είναι: α) η διάθεση των φαρμάκων υψηλού κόστους από τα φαρμακεία της γειτονιάς,β) οι προσλήψεις φαρμακοποιών στον ΕΟΠΥΥ, γ) η επέκταση της διάθεσης φαρμάκων στο σπίτι.
Στις 3 το μεσημέρι έχει προγραμματιστεί ευρεία σύσκεψη στο Υπουργείο Υγείας, η οποία πιθανότατα θα είναι η τελική, όπως δήλωσε ο Υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8. Το θέμα της σύσκεψης αφορά το υπό σχεδιασμό μοντέλο που θα διασφαλίζει, αφενός, την εύκολη πρόσβαση των ασθενών στα φάρμακα που παρέχονται από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ και, αφετέρου, τον έλεγχο της φαρμακευτικής δαπάνης.