8 «παιχνίδια» μνήμης που θα βελτιώσουν τις επιδόσεις των παιδιών σας

Οι μαθητές και οι ενήλικες συχνά παλεύουν με τη λήθη, ένα εμπόδιο που πηγάζει από την αποτυχία μεταφοράς πληροφοριών στη μακροπρόθεσμη μνήμη. Αποφασιστικής σημασίας για την ακαδημαϊκή επιτυχία και όχι μόνο, η γνώση της τέχνης της διατήρησης της μνήμης γίνεται επιτακτική. Ενώ οι μαθητές εκφράζουν συχνά συναισθήματα όπως “ξέχασα” ή “δεν μπορώ να το θυμηθώ”, αυτό το άρθρο στοχεύει να παρέχει πρακτικές στρατηγικές για την ενίσχυση των δεξιοτήτων μνήμης τόσο για μαθητές όσο και για ενήλικες. Η κατανόηση της μεταβλητότητας στην απομνημόνευση διαφορετικών τύπων πληροφοριών είναι απαραίτητη. Ενώ ορισμένες έννοιες ενσωματώνονται αβίαστα στη μνήμη, άλλες αποδεικνύονται άπιαστες. Αυτή η ποικιλομορφία είναι φυσιολογική και μπορεί να αντιμετωπιστεί μέσω αποτελεσματικών στρατηγικών μνήμης.

  1. Η πρώτη στρατηγική περιλαμβάνει το “σπάσιμο”, μια τεχνική όπου οι πληροφορίες χωρίζονται σε μικρότερα, διαχειρίσιμα μέρη. Αυτή η προσέγγιση, που χρησιμοποιείται συνήθως για αριθμούς ή τηλεφωνικούς αριθμούς, βελτιώνει την ανάκληση. Είτε τεμαχίζει λέξεις λεξιλογίου με βάση μέρη του λόγου είτε οργανώνει ιστορικά γεγονότα ανά περίοδο, αυτή η μέθοδος αποδεικνύεται ευέλικτη.
  2. Πριν δεσμεύσετε κάτι στη μνήμη, είναι ωφέλιμο να αναζητήσετε κατανόηση. Η δημιουργία συνδέσεων μεταξύ νέων πληροφοριών και προσωπικών εμπειριών διευκολύνει την εκμάθηση. Για παράδειγμα, η απεικόνιση των γεωγραφικών τοποθεσιών των ιστορικών γεγονότων σε μια υδρόγειο προσθέτει ένα χωρικό στοιχείο στην ευρωπαϊκή ιστορία.
  3. Η χρήση γραφικών οργανωτών βοηθά στην απεικόνιση και την αποτελεσματική οργάνωση των πληροφοριών. Τα διαγράμματα Venn, οι ιστοί, τα σχέδια αιτίας-αποτελέσματος και οι οργανωτές κύκλων συμβάλλουν στην ολοκληρωμένη κατανόηση πολύπλοκων θεμάτων.
  4. Η δύναμη της οπτικοποίησης περιλαμβάνει τη δημιουργία νοητικών εικόνων για την κατανόηση αφηρημένων εννοιών. Λαμβάνοντας το παράδειγμα του κύκλου του νερού, οραματιζόμενος την ανάπτυξη ενός σύννεφου, τις βροχοπτώσεις και την εξάτμιση ενθαρρύνει μια βαθύτερη, πιο αξιομνημόνευτη κατανόηση.
  5. Η συσχέτιση λέξεων ή γεγονότων με γνωστές οντότητες ενισχύει τη διατήρηση της μνήμης. Η σύνδεση νέου λεξιλογίου με ανθρώπους, μέρη ή σκηνές παρέχει ουσιαστικές συνδέσεις, ενισχύοντας τη διαδικασία ανάκλησης.
  6. Η ομοιοκαταληξία, μια τεχνική που χρησιμοποιείται συχνά στην παιδική εκπαίδευση, παραμένει αποτελεσματική για διάφορα θέματα, από την αλφάβητο έως τους πίνακες πολλαπλασιασμού. Η δημιουργία ομοιοκαταληξιών που σχετίζονται με αριθμούς ή ιστορικά γεγονότα προσθέτει μια δημιουργική διάσταση στην απομνημόνευση.
  7. Η συμμετοχή σε συζητήσεις σχετικά με το υλικό που πρέπει να μαθευτεί είναι μια απλή αλλά αποτελεσματική στρατηγική. Είτε συζητάτε την ιστορία με μέλη της οικογένειας είτε εξασκείτε μια νέα γλώσσα στο τραπέζι, η λεκτική ενίσχυση ενισχύει την κατανόηση.
  8. Η αφήγηση μετατρέπει βασικά σημεία μάθησης σε μια συνεκτική αφήγηση ή τραγούδι. Αυτή η προσέγγιση αξιοποιεί τη δύναμη της διαδοχικής ανάκλησης, όπου κάθε γεγονός στην ιστορία έχει τη μνήμη του επόμενου, ενθαρρύνοντας μια πιο εύρωστη διαδικασία διατήρησης.

Η γνώση της τέχνης της απομνημόνευσης είναι απαραίτητη για την ακαδημαϊκή επιτυχία και όχι μόνο. Αυτές οι οκτώ στρατηγικές προσφέρουν μια διαφορετική εργαλειοθήκη τόσο για μαθητές όσο και για ενήλικες για τη βελτίωση της διατήρησης της μνήμης. Με την ενσωμάτωση αυτών των τεχνικών στις καθημερινές πρακτικές μάθησης, τα άτομα μπορούν να περιηγηθούν στην πολυπλοκότητα διαφόρων θεμάτων με αυτοπεποίθηση και αποτελεσματικότητα.

Πηγή

μνήμητεχνικες αποστίθησης