Γιατί το κλείσιμο των σχολείων κατά την διάρκεια της καραντίνας τελικά ωφέλησε την υγεία των εφήβων;

Το κλείσιμο των σχολείων την άνοιξη του 2020 είχε αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία και την ευημερία πολλών νέων. Αλλά η κατ’ οίκον εκπαίδευση είχε και μια θετική πλευρά: Χάρη στο ότι κοιμόντουσαν περισσότερο το πρωί, πολλοί έφηβοι ανέφεραν βελτιωμένη υγεία και ποιότητα ζωής που σχετίζεται με την υγεία. Οι συγγραφείς της μελέτης από το Πανεπιστήμιο της Ζυρίχης πιστεύουν, επομένως, ότι οι σχολικές ημέρες θα πρέπει να ξεκινούν αργότερα το πρωί.

Το πρώτο κύμα της πανδημίας Covid-19 οδήγησε στο κλείσιμο όλων των σχολείων σε εθνικό επίπεδο από τις 13 Μαρτίου έως τις 6 Ιουνίου 2020. Σύμφωνα με πολλαπλές μελέτες, τα συμπτώματα κατάθλιψης και άγχους μεταξύ των νέων αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ενώ η ικανοποίηση και η ποιότητα ζωής μειώθηκαν. Οι μαθητές ήταν επίσης λιγότερο σωματικά δραστήριοι και περνούσαν περισσότερο χρόνο καθισμένοι μπροστά σε οθόνες.
Τώρα, μια μελέτη του Πανεπιστημίου της Ζυρίχης (UZH) έδειξε ότι η φάση της κατ’ οίκον φοίτησης είχε επίσης θετική επίδραση στην υγεία και την ευημερία πολλών εφήβων. “Οι μαθητές κοιμόντουσαν περίπου 75 λεπτά περισσότερο την ημέρα κατά τη διάρκεια του κλειδώματος. Ταυτόχρονα, η ποιότητα ζωής τους που σχετίζεται με την υγεία τους βελτιώθηκε σημαντικά και η κατανάλωση αλκοόλ και καφεΐνης μειώθηκε”, αναφέρει ο επικεφαλής της μελέτης Oskar Jenni, καθηγητής αναπτυξιακής παιδιατρικής του UZH. Επειδή δεν χρειαζόταν πλέον να ταξιδέψουν για να πάνε στο σχολείο, μπορούσαν να σηκωθούν αργότερα.
Ο περισσότερος ύπνος τις ημέρες του σχολείου βελτιώνει την ποιότητα ζωής των νέων που σχετίζεται με την υγεία τους
Οι ερευνητές διεξήγαγαν διαδικτυακή έρευνα με 3.664 μαθητές γυμνασίου στο καντόνι της Ζυρίχης κατά τη διάρκεια του κλειδώματος, ρωτώντας για τις συνήθειες ύπνου και την ποιότητα ζωής τους. Στη συνέχεια συνέκριναν τις απαντήσεις με μια έρευνα του 2017 με 5.308 νέους συμμετέχοντες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι κατά τη διάρκεια των τριών μηνών κατά τους οποίους τα σχολεία ήταν κλειστά, οι έφηβοι ξυπνούσαν περίπου 90 λεπτά αργότερα τις σχολικές ημέρες, αλλά πήγαιναν για ύπνο μόνο 15 λεπτά αργότερα κατά μέσο όρο – πράγμα που σημαίνει ότι η συνολική ποσότητα του ύπνου τους αυξήθηκε κατά περίπου 75 λεπτά την ημέρα. Τα Σαββατοκύριακα, υπήρχε μικρή διαφορά στους χρόνους ύπνου των δύο ομάδων.
Οι μαθητές της ομάδας με το κλείδωμα βαθμολόγησαν υψηλότερα την ποιότητα ζωής τους σε σχέση με την υγεία τους και η ποσότητα αλκοόλ και καφεΐνης που ανέφεραν ότι κατανάλωναν ήταν μικρότερη από την ομάδα πριν από την πανδημία. “Παρόλο που ο αποκλεισμός οδήγησε σαφώς σε χειρότερη υγεία και ευεξία για πολλούς νέους, τα ευρήματά μας αποκαλύπτουν μια θετική πλευρά του κλεισίματος των σχολείων, η οποία έχει λάβει ελάχιστη προσοχή μέχρι τώρα”, λέει η Jenni.
Μοναδική ευκαιρία για τη διερεύνηση της επίδρασης των μεταγενέστερων ωρών έναρξης των σχολείων
Τα ελλείμματα ύπνου στους εφήβους μπορεί να οδηγήσουν σε γενική κόπωση, άγχος και σωματικές παθήσεις. Αυτά με τη σειρά τους επηρεάζουν αρνητικά τις γνωστικές λειτουργίες, όπως η συγκέντρωση, η μνήμη και η προσοχή, καθιστώντας σημαντικά πιο δύσκολη τη λειτουργία στην καθημερινή ζωή. Η πρώιμη έναρξη της σχολικής ημέρας στην Ελβετία έρχεται σε σύγκρουση με τις φυσικές, βιολογικά καθορισμένες συνήθειες ύπνου των εφήβων. Επειδή πρέπει να σηκώνονται νωρίς για το σχολείο, πολλοί νέοι υποφέρουν επομένως από χρόνια έλλειψη ύπνου. Το θέμα μπήκε πρόσφατα στην πολιτική ατζέντα σε πολλά καντόνια της χώρας.

“Τα ευρήματά μας υποδεικνύουν σαφώς το πλεονέκτημα του να ξεκινάει το σχολείο αργότερα το πρωί, ώστε οι νέοι να μπορούν να κοιμούνται περισσότερο”, λέει η Jenni. Εικάζει ότι οι θετικές επιπτώσεις στην υγεία και στην ποιότητα ζωής που σχετίζεται με την υγεία θα ήταν ακόμη μεγαλύτερες αν δεν υπήρχαν και οι αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας στην ψυχική υγεία.

κλείσιμο σχολείωνfront-storiesπαιδιά και κορονοϊόςεφηβεία και κορονοϊός