Νέα έρευνα: πώς οι χώροι πρασίνου και η επαφή με την φύση επηρεάζει την ανάπτυξη των παιδιών

Θέλετε να διασφαλίσετε ότι το παιδί σας θα φτάσει στα αναμενόμενα αναπτυξιακά επίπεδα; Νέα έρευνα του UBC δείχνει ότι η διαβίωση σε περιοχές με μεγάλη έκθεση σε χώρους πρασίνου μπορεί να τα βοηθήσει να προετοιμαστούν για την επιτυχημένη ανάπτυξη.

Για τη μελέτη, οι ερευνητές της δασολογικής σχολής και της ιατρικής σχολής του UBC ανέλυσαν τις αναπτυξιακές βαθμολογίες 27.372 παιδιών στο Μετρό του Βανκούβερ που παρακολούθησαν το νηπιαγωγείο μεταξύ 2005 και 2011. Υπολόγισαν την ποσότητα του πρασίνου γύρω από την κατοικία κάθε παιδιού από τη γέννηση έως την ηλικία των πέντε ετών. Αξιολόγησαν επίσης τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης που σχετίζεται με την κυκλοφορία και τον θόρυβο της κοινότητας.

Τα αποτελέσματα υπογραμμίζουν τη θεμελιώδη σημασία των φυσικών χώρων πρασίνου, όπως τα δέντρα του δρόμου, τα πάρκα και οι κοινοτικοί κήποι, λένε οι συγγραφείς.

“Τα περισσότερα από τα παιδιά τα πήγαιναν καλά στην ανάπτυξή τους, όσον αφορά τις γλωσσικές δεξιότητες, τη γνωστική ικανότητα, την κοινωνικοποίηση και άλλα αποτελέσματα”, λέει η συγγραφέας της μελέτης Ingrid Jarvis, υποψήφια διδάκτωρ στο Τμήμα Δασικών Επιστημών και Επιστημών Διατήρησης στο UBC. “Το ενδιαφέρον όμως είναι ότι εκείνα τα παιδιά που ζούσαν σε οικιστική περιοχή με περισσότερη βλάστηση και πλουσιότερο φυσικό περιβάλλον παρουσίασαν καλύτερη συνολική ανάπτυξη από τους συνομηλίκους τους με λιγότερο πράσινο”.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, ο λόγος για αυτό είναι εν μέρει η ικανότητα των χώρων πρασίνου να μειώνουν τις βλαβερές συνέπειες της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του θορύβου – περιβαλλοντικές προκλήσεις που έχει αποδειχθεί ότι επηρεάζουν αρνητικά την υγεία και την ανάπτυξη των παιδιών μέσω του αυξημένου στρες, των διαταραχών του ύπνου και των βλαβών στο κεντρικό νευρικό σύστημα.

“Λίγες μελέτες έχουν διερευνήσει αυτή τη διαδρομή που συνδέει τους χώρους πρασίνου και τα αναπτυξιακά αποτελέσματα των παιδιών και πιστεύουμε ότι αυτή είναι η πρώτη καναδική μελέτη που το κάνει”, προσθέτει ο Jarvis.

Οι ερευνητές αξιολόγησαν την ανάπτυξη της πρώιμης παιδικής ηλικίας χρησιμοποιώντας το Early Development Instrument (EDI), μια έρευνα που συμπληρώθηκε από τους νηπιαγωγούς για κάθε παιδί. Το εργαλείο μετρά την ικανότητα ενός παιδιού να ανταποκρίνεται στις αναπτυξιακές προσδοκίες που αρμόζουν στην ηλικία του.

“Χρειάζονται περισσότερες έρευνες, αλλά τα ευρήματά μας υποδηλώνουν ότι οι προσπάθειες αστικού σχεδιασμού για την αύξηση του πρασίνου στις κατοικημένες γειτονιές και γύρω από τα σχολεία είναι ευεργετικές για την ανάπτυξη της πρώιμης παιδικής ηλικίας, με πιθανά οφέλη για την υγεία καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής”, λέει η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και επιστημονική συνεργάτης του UBC, Matilda van den Bosch (she/her).

“Ο χρόνος στη φύση μπορεί να ωφελήσει όλους, αλλά αν θέλουμε τα παιδιά μας να έχουν ένα καλό ξεκίνημα, είναι σημαντικό να παρέχουμε ένα εμπλουτισμένο περιβάλλον μέσω της επαφής με τη φύση. Η πρόσβαση σε χώρους πρασίνου από πολύ μικρή ηλικία μπορεί να συμβάλει στη διασφάλιση της καλής κοινωνικής, συναισθηματικής και νοητικής ανάπτυξης των παιδιών”.

Περιβάλλονfront-storiesανάπτυξη παιδιών