Οι άνθρωποι προτιμούν να αλληλεπιδρούν με θηλυκά ρομπότ σε ξενοδοχεία, σύμφωνα με μελέτη

Οι άνθρωποι είναι πιο άνετοι μιλώντας με γυναίκες παρά με αρσενικά ρομπότ που εργάζονται σε ρόλους υπηρεσιών σε ξενοδοχεία, σύμφωνα με νέα έρευνα. Η μελέτη, η οποία εξέτασε περίπου 170 άτομα σε υποθετικά σενάρια ρομπότ υπηρεσίας, διαπίστωσε επίσης ότι η προτίμηση ήταν ισχυρότερη όταν τα ρομπότ περιγράφηκαν ότι έχουν περισσότερα ανθρώπινα χαρακτηριστικά.

 

Οι άνθρωποι είναι πιο άνετοι μιλώντας με θηλυκά παρά με αρσενικά ρομπότ που εργάζονται σε ρόλους υπηρεσιών σε ξενοδοχεία, σύμφωνα με μελέτη του ερευνητή του Κρατικού Πανεπιστημίου της Ουάσινγκτον Soobin Seo.

Η μελέτη, η οποία εξέτασε περίπου 170 άτομα σε υποθετικά σενάρια ρομπότ υπηρεσίας, διαπίστωσε επίσης ότι η προτίμηση ήταν ισχυρότερη όταν τα ρομπότ περιγράφηκαν ότι έχουν περισσότερα ανθρώπινα χαρακτηριστικά. Τα ευρήματα περιγράφονται λεπτομερώς σε μια εργασία που δημοσιεύθηκε στο διαδίκτυο στο Διεθνές Περιοδικό Διαχείρισης Φιλοξενίας.

«Οι άνθρωποι έχουν την τάση να αισθάνονται περισσότερη άνεση στο να φροντίζονται από τις γυναίκες λόγω των υφιστάμενων στερεοτύπων φύλου σχετικά με τους ρόλους εξυπηρέτησης», δήλωσε ο Seo, επίκουρος καθηγητής διαχείρισης φιλοξενίας στο Carson Business College του WSU στο Everett. “Αυτό το στερεότυπο φύλου φαίνεται να μεταφέρεται σε αλληλεπιδράσεις ρομπότ και ενισχύεται περισσότερο όταν τα ρομπότ είναι πιο ανθρώπινα”.

Ακόμη και πριν από την πανδημία, ο ξενοδοχειακός κλάδος αγωνίστηκε με υψηλό κύκλο εργασιών των εργαζομένων και ο Seo σημείωσε ότι ορισμένα ξενοδοχεία έχουν στραφεί σε ρομπότ και αυτοματισμούς για μια ποικιλία λειτουργιών, από το πλύσιμο πιάτων και τον καθαρισμό δωματίων έως την εξυπηρέτηση πελατών, όπως ο χαιρετισμός των επισκεπτών και η παράδοση αποσκευών.

Παραδείγματα κυμαίνονται από τα θηλυκά εξανθρωπισμένα ρομπότ που ονομάζονται “Pepper” στο Mandarin Oriental Hotel στο Λας Βέγκας έως την πλήρως αυτοματοποιημένη αλυσίδα ξενοδοχείων FlyZoo στην Κίνα, όπου οι επισκέπτες αλληλεπιδρούν μόνο με ρομπότ και χαρακτηριστικά τεχνητής νοημοσύνης (AI).

Για τη μελέτη, οι συμμετέχοντες στην έρευνα παρουσιάστηκαν με ένα από τα τέσσερα σενάρια σχετικά με την αλληλεπίδραση με ένα ρομπότ υπηρεσιών τεχνητής νοημοσύνης σε ένα ξενοδοχείο. Σε ένα σενάριο, έγιναν δεκτοί από ένα αρσενικό ρομπότ υπηρεσίας που ονομάζεται “Alex” ο οποίος περιγράφηκε ότι έχει ένα πρόσωπο και ένα ανθρώπινο σώμα. Ένα δεύτερο σενάριο ήταν ακριβώς το ίδιο με μόνο δύο αλλαγές: το φύλο του ρομπότ ήταν θηλυκό και το όνομά του ήταν “Sara”. Σε δύο άλλα σενάρια, τα ρομπότ ήταν και τα δύο έμφυλα και ονομάστηκαν διαφορετικά, αλλά περιγράφηκαν ως “μηχανή-όπως” με μια διαδραστική οθόνη αντί για ένα πρόσωπο.

Στη συνέχεια, ζητήθηκε από τους ερωτηθέντες να κατατάξουν το πώς ένιωθαν για τις αλληλεπιδράσεις. Οι συμμετέχοντες που παρουσιάστηκαν με τα σενάρια γυναικείων ρομπότ αξιολόγησαν την εμπειρία ως πιο ευχάριστη και ικανοποιητική από εκείνους που είχαν σενάρια με αρσενικά ρομπότ. Η προτίμηση για το θηλυκό ρομπότ ήταν πιο έντονη όταν τα ρομπότ περιγράφηκαν ότι φαίνονται πιο ανθρώπινα.

Ο Σέο προειδοποίησε ότι η αντικατάσταση των εργαζομένων στον τομέα της ανθρώπινης φιλοξενίας με ρομπότ τεχνητής νοημοσύνης οποιουδήποτε φύλου εγείρει πολλά ζητήματα που χρήζουν περαιτέρω έρευνας. Για παράδειγμα, εάν ένα ρομπότ καταρρέει ή αποτύχει στην υπηρεσία με κάποιο τρόπο, όπως η απώλεια αποσκευών ή η λανθασμένη κράτηση, οι πελάτες μπορεί να θέλουν έναν ανθρώπινο υπάλληλο να τους βοηθήσει.

Ο ερευνητής επιχειρήσεων WSU βρίσκεται επίσης στη διαδικασία διερεύνησης του τρόπου με τον οποίο η προσωπικότητα των ρομπότ τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να επηρεάσει τις αντιλήψεις των πελατών, όπως αν είναι εξωστρεφείς και ομιλητικοί ή εσωστρεφείς και ήσυχοι.

Αυτά είναι σημαντικά ζητήματα για τους προγραμματιστές ρομπότ τεχνητής νοημοσύνης καθώς και για τους εργοδότες φιλοξενίας που πρέπει να εξετάσουν καθώς σκέφτονται να υιοθετήσουν ρομπότ ευρύτερα, δήλωσε ο Seo.

“Μπορεί να αρχίσουμε να βλέπουμε περισσότερα ρομπότ ως αντικαταστάτες ανθρώπινων υπαλλήλων σε ξενοδοχεία και εστιατόρια στο μέλλον, οπότε μπορεί να διαπιστώσουμε ότι ορισμένες από τις ψυχολογικές σχέσεις που βλέπουμε στην αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπων και ανθρώπων εφαρμόζονται επίσης σε αλληλεπιδράσεις ρομπότ”, ανέφερε.

 

 

(Foto από news3lv.com/)

 

front-stories