Βήμα – βήμα η διαδικασία για την αξιολόγηση και πιστοποίηση αναπηρίας από τα ΚΕ.Π.Α

Με το νέο σύστημα των Ψηφιακών ΚΕΠΑ, ο πολίτης που θέλει να αιτηθεί για αξιολόγηση και πιστοποίηση αναπηρίας, θα υποβάλλει μία και μοναδική αίτηση για πιστοποίηση αναπηρίας από το ΚΕ.Π.Α., ανεξαρτήτως της παροχής που επιθυμεί έπειτα να αιτηθεί. Η πιστοποίηση που θα λαμβάνει θα είναι ενιαία και θα τον πιστοποιεί ως προς τα ιατρικά κριτήρια κάθε δυνατής ασφαλιστικής, προνοιακής, κοινωνικής ή άλλου είδους παροχής.

Παράλληλα, το νέο σύστημα είναι πλήρως ηλεκτρονικό, το οποίο σημαίνει ότι οι πολίτες με αναπηρία δεν θα ταλαιπωρούνται με πολλαπλές φυσικές επισκέψεις στο ΚΕ.Π.Α.. Αντ’ αυτού η όλη διαδικασία θα διενεργείται ηλεκτρονικά, με μοναδική φυσική επίσκεψη εκείνη στο ΚΕ.Π.Α. την ημέρα της εξέτασης τους από την Υγειονομική Επιτροπή.

Αίτηση μπορεί να υποβληθεί για:

1. Αρχική αξιολόγηση για πιστοποίηση

2. Αξιολόγηση για παράταση πιστοποίησης

3. Αξιολόγηση για επιδείνωση υπάρχουσας ή προσθήκης νέας πάθησης

4. Αξιολόγηση για αναθεώρηση ισχύουσας πιστοποίησης

Την αίτηση μπορεί να υποβάλει είτε ο ίδιος ο ασφαλισμένος-ενδιαφερόμενος είτε ο νόμιμος εκπρόσωπος του και συγκεκριμένα:

1. οι γονείς και επίτροποι για τα παιδιά τους

2.οι δικαστικοί συμπαραστάτες για τους ενήλικες

3. ο κάτοχος συμβολαιογραφικού πληρεξουσίου

4. ο νόμιμα εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπος

Ο αιτών θα χρειαστεί να:

1. συμπληρώσει τους προσωπικούς του κωδικούς πρόσβασης στο Taxisnet

2. συμπληρώσει τον ΑΦΜ και τον ΑΜΚΑ του

3. επισυνάψει το απαιτούμενο δικαιολογητικό που αποδεικνύει τη σχέση του με τον εξεταζόμενο και να συμπληρώσει τα στοιχεία του (για νόμιμους εκπροσώπους).

Μετά την υποβολή της αίτησης θα πρέπει να ενημερώσει τον θεράποντα ιατρό που παρακολουθεί τον εξεταζόμενο για την καταχώρηση του Εισηγητικού Φακέλου της πάθησής του.

Οι αιτήσεις για πιστοποίηση αναπηρίας υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέσω του gov.gr και της «Εθνικής Πύλης Αναπηρίας». Επιπρόσθετα, η υποβολή της αίτησης από τον ενδιαφερόμενο μπορεί να γίνει επίσης ηλεκτρονικά και μέσω αντιπροσώπου του μέσω των Κέντρων Κοινότητας (Κ.Κ), των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ), καθώς και των Γραμματειών του ΚΕ.ΠΑ. Στην αίτηση δηλώνεται τυχόν λήψη παροχών/ωφελημάτων και οι Φορείς καταβολής αυτών.

Βήμα 1ο  για την αξιολόγηση και πιστοποίηση αναπηρίας

⇒ Αίτηση Αξιολόγησης

Για να πιστοποιηθεί η αναπηρία από τα ΚΕ.Π.Α θα πρέπει πρώτα να γίνει η ηλεκτρονική αίτηση για την αξιολόγηση είτε από το ίδιο το άτομο είτε από νόμιμο ή εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπό του. Η εκπροσώπηση θα πρέπει να πιστοποιείται με κάποιο αντίστοιχο έγγραφο (πχ. πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης ή ληξιαρχική πράξη γέννησης, σχετική δικαστική απόφαση, συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο ή απλή εξουσιοδότηση) .

Η συγκεκριμένη αίτηση επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης και περιλαμβάνει :

(α) τα ταυτοποιητικά στοιχεία του/της πολίτη και τυχόν νόμιμου ή εξουσιοδοτημένου εκπροσώπου του/της

(β) η σημείωση εάν υπάρχει πλήρης αδυναμία μετακίνησης προς το εξεταστικό κέντρο

(γ) τα πρόσθετα στοιχεία που συνδέονται με την ασφαλιστική του/της ιστορία

(δ) επάγγελμα

(ε) οικογενειακή κατάσταση

(στ) μορφωτικό επίπεδο

(ζ) η επιλογή για προχρονολόγηση της πάθησης

(η) η επιλογή της Τοπικής Διεύθυνσης ΚΕ.Π.Α. προς εξυπηρέτηση, βάσει της διεύθυνσης κατοικίας

(θ) η συγκατάθεση του/της αιτούντος για τη συλλογή, καταχώρηση, αποθήκευση, επεξεργασία, χρήση και υπηρεσιακή διαβίβαση των προσωπικών δεδομένων, συμπεριλαμβανομένων των ειδικών κατηγοριών και ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, στις αρμόδιες για την αξιολόγηση της αναπηρίας υπηρεσίες και μεταξύ όσων είναι απαραίτητο για την εκτέλεση του έργου των Υ.Ε..

Τα απαραίτητα δικαιολογητικά που θα πρέπει να έχει μαζί κάθε φυσικό πρόσωπο σε φυσικά σημεία εξυπηρέτησης είναι τα εξής: 

  1. Δελτίο Ταυτότητας ή εν ισχύ διαβατήριο αιτούντος
  2. Για ανήλικους/ες που γεννήθηκαν στη χώρα και δεν διαθέτουν Δελτίο Ταυτότητας είναι απαραίτητη η προσκόμιση ληξιαρχικής πράξης γέννησης
  3. Δελτίο ταυτότητας ή εν ισχύ διαβατήριο του/της νόμιμου/-ης εξουσιοδοτημένου/-ης εκπροσώπου αιτούντος, εφόσον προσέρχεται αυτός/-αυτή για την υποβολή της αίτησης.
  4. Σε περίπτωση πολιτών τρίτων χωρών που παραμένουν νόμιμα στη χώρα, ως ταυτοποιητικό στοιχείο, απαιτείται τίτλος νόμιμης διαμονής στη χώρα. Ενδεικτικά έγγραφα : Άδεια διαμονής σε ισχύ, βεβαίωση κατάθεσης για άδεια διαμονής («μπλε βεβαίωση» ,ή η απλή «λευκή βεβαίωση»), εθνική θεώρηση εισόδου (C ή D), άδεια διαμονής δικαιούχου διεθνούς προστασίας σε ισχύ.
  5. Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (Α.Μ.Κ.Α.) ή Προσωρινός Αριθμός Ασφαλιστικής και Υγειονομικής Περίθαλψης Αλλοδαπού (Π.Α.Α.Υ.Π.Α.).
  6. Σε περίπτωση αίτησης από νόμιμο ή εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπο, ο/η εκπρόσωπος θα πρέπει να προσκομίσει το νομιμοποιητικό έγγραφο που αποδεικνύει την εκπροσώπηση. (όπως αναφέρθηκε πιο πάνω)

Βήμα 2ο για την αξιολόγηση και πιστοποίηση αναπηρίας 

Εφόσον γίνει η αίτηση αξιολόγησης, το επόμενο βήμα είναι η κατάρτιση του ιατρικού εισηγητικού φακέλου. Ο/Η αιτών/ούσα απευθύνεται στους/στις θεράποντες Ιατρούς, οι οποίοι/ες αναλαμβάνουν την σύνταξη και οριστικοποίηση του Ιατρικού Εισηγητικού Φακέλου. (αποκλειστικά ηλεκτρονικά).

Ο Ιατρικός Εισηγητικός Φάκελος περιλαμβάνει το Γενικό Εισηγητικό Φάκελο για την κύρια αξιολογούμενη πάθηση και τους Ειδικούς Εισηγητικούς Φακέλους για τυχόν συνυπάρχουσες αξιολογούμενες παθήσεις. Όταν οριστικοποιηθούν οι Εισηγητικοί Φάκελοι από κάθε θεράποντα Ιατρό, ο/η βασικός/ή θεράπων ιατρός φέρει την ευθύνη τελικής οριστικοποίησης του Ιατρικού Εισηγητικού Φακέλου που συνδέεται με το αίτημα.

Όταν ο φάκελος οριστικοποιηθεί τότε προγραμματίζεται αυτόματα το ραντεβού.

Ο/Η αιτών-ούσα ενημερώνεται για την ημερομηνία και την ώρα συνεδρίασης της υγειονομικής επιτροπής ΚΕ.Π.Α. για αξιολόγηση της αίτησής του/της με γραπτό μήνυμα (SMS), τουλάχιστον επτά (7) ημέρες πριν από την ημερομηνία της εξέτασης, προκειμένου να παραστεί. Εναλλακτικά, υπάρχει η δυνατότητα η ενημέρωσή  να πραγματοποιηθεί είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) είτε εγγράφως είτε τηλεφωνικά, εντός της αυτής προθεσμίας.

Συντάξεις/Επιδόματα

Για αιτήσεις αναπηρικών συντάξεων ή γήρατος λόγω αναπηρίας συζύγου/τέκνου/αδελφού ή γήρατος λόγω αναπηρίας θα πρέπει πρώτα να ληφθεί η γνωμάτευση και εντός 4 μηνών να γίνει η αίτηση στον  e-ΕΦΚΑ.

Αντίστοιχα για επιδόματα, πρώτα γίνεται η αίτηση για πιστοποίηση αναπηρίας και αφού ληφθεί η γνωμάτευση εντός 4 μηνών γίνεται η αίτηση επιδόματος στον  ΟΠΕΚΑ.

ΚΕΠΑσύνταξη αναπηρίαςαξιολόγηση και πιστοποίηση αναπηρίαςΚΕ.Π.Α