Βία, τρομοκρατία, φυσικές καταστροφές. Τι πυροδοτεί η προβολή τους στα ΜΜΕ

Τα δελτία ειδήσεων κατά τη διάρκεια τρομοκρατικών επιθέσεων, μαζικών πυροβολισμών, εθνικών καταστροφών πυροδοτούν το άγχος των ανθρώπων για μελλοντικές καταστροφές, αντί να οδηγήσουν σε απευαισθητοποίηση, λόγω “overdose”.

Νέα μελέτη – στην οποία συμμετείχαν 4000 Αμερικανοί – έδειξε ότι η έκθεση σε αυτά τα δελτία έκτακτης επικαιρότητας συνδέθηκε με μετατραυματικό στρες τους επόμενους έξι μήνες, σύμφωνα με ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας. Επίσης προκάλεσε μεγαλύτερο άγχος για αντίστοιχα μελλοντικά γεγονότα για δύο χρόνια και έκανε το κοινό πιο “news junky” σε επόμενα ανάλογα γεγονότα, δημιουργώντας έναν φαύλο κύκλο.

“Η επανειλημμένη έκθεση σε δελτία ειδήσεων για τέτοια θέματα έχει συνδεθεί με κακές συνέπειες στην ψυχική υγεία αμέσως μετά”, δήλωσε η Dr Rebecca Thompson, κύρια συγγραφέας της μελέτης, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Science Advances.

“Και αντιδράσεις μετατραυματικού στρες και προβλήματα σωματικής υγείας με την πάροδο του χρόνου, ακόμη και μεταξύ των ατόμων που δεν έζησαν άμεσα το γεγονός”.

Από την πλευρά της η έτερη συγγραφέας της μελέτης, καθηγήτρια ψυχολογίας Roxane Cohen Silver εξήγησε: “Είναι φυσικό οι άνθρωποι να νιώθουν ανησυχία και αβεβαιότητα, όταν συμβαίνει μια τρομοκρατική επίθεση ή ένας καταστροφικός τυφώνας. Η κάλυψη από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης αυτών των γεγονότων, που τροφοδοτείται από τον 24ωρο κύκλο των ειδήσεων και πολλαπλασιάζεται με τη βοήθεια των τεχνολογιών κινητής τηλεφωνίας, είναι συχνά επαναλαμβανόμενη και μπορεί να περιέχει γραφικά, βίντεο και εντυπωσιακές ιστορίες, επεκτείνοντας τον αντίκτυπο στους πληθυσμούς, πέραν των άμεσα εμπλεκομένων”.

Πολλοί άνθρωποι, δε, κυρίως νέοι ενήλικες, δεν αρκούνται στα παραδοσιακά ΜΜΕ, αλλά ενημερώνονται παράλληλα και από τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης.

Οι ερευνητές,πάντως, προτείνουν να “αλλάξει λίγο το τροπάριο” και τα ΜΜΕ να υιοθετήσουν έναν πιο δεσμευτικό και ενημερωτικό τόνο, αντί να αναλώνονται σε όλες τις λεπτομέρειες ενός γεγονότος.

“Αυτό μπορεί να μειώσει τον αντίκτυπο της έκθεσης σε ένα συμβάν, μειώνοντας την πιθανότητα αυξημένης ανησυχίας και συμπεριφοράς αναζήτησης πληροφοριών από τα ΜΜΕ σε επόμενα συμβάντα”, όπως εξήγησαν.