Μπορεί η σχολική στολή των μαθητών να επηρεάσει την συμπεριφορά τους στον χώρο του σχολείου; 

Παρά την πεποίθηση πολλών γονέων και δασκάλων, οι σχολικές στολές δεν φαίνεται να έχουν καμία επίδραση στη συμπεριφορά των μικρών μαθητών ή στη συνολική φοίτηση, σύμφωνα με μια νέα εθνική μελέτη.

Όμως οι μαθητές που φοιτούσαν σε σχολεία που απαιτούν σχολικές στολές ανέφεραν χαμηλότερα επίπεδα “σχολικού ανήκειν” στην πέμπτη τάξη σε σχέση με τους μαθητές σε σχολεία χωρίς στολές.

Τα ευρήματα προέκυψαν από στοιχεία για περισσότερα από 6.000 παιδιά σχολικής ηλικίας.

“Πολλά από τα βασικά επιχειρήματα σχετικά με το γιατί οι σχολικές στολές είναι καλές για τη συμπεριφορά των μαθητών δεν ευσταθούν στο δείγμα μας”, δήλωσε ο Arya Ansari, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και επίκουρος καθηγητής Ανθρωπιστικών Επιστημών στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Οχάιο.

“Δεν είδαμε μεγάλη διαφορά στις μετρήσεις της συμπεριφοράς μας, ανεξάρτητα από το αν τα σχολεία είχαν πολιτική στολών ή όχι”.

Η Ansari διεξήγαγε τη μελέτη μαζί με τον Michael Shepard, μεταπτυχιακό φοιτητή στις ανθρωπιστικές επιστήμες στο Ohio State, και τον Michael Gottfried, αναπληρωτή καθηγητή εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια.

Τα αποτελέσματά τους δημοσιεύθηκαν πρόσφατα στο διαδίκτυο στο περιοδικό Early Childhood Research Quarterly.

Το θέμα είναι σημαντικό επειδή οι σχολικές στολές γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς, δήλωσε ο Ansari, και όχι μόνο στα ιδιωτικά σχολεία.

Περίπου το 20% των δημόσιων σχολείων απαιτούσαν στολές το 2011-12, από μόλις 3% το 1995-96. Περίπου 6 στα 10 ιδιωτικά σχολεία απαιτούσαν στολές το 2011-2012.

“Δεν έχουν γίνει πολλές έρευνες σχετικά με την αξία των σχολικών στολών τα τελευταία 20 περίπου χρόνια, ειδικά δεδομένου του πόσο έχει αυξηθεί η χρήση τους”, δήλωσε ο Ansari, ο οποίος είναι επίσης συνεργάτης του Crane Center for Early Childhood Research and Policy του Ohio State.

Οι υποστηρικτές των σχολικών στολών έχουν υποστηρίξει ότι, μεταξύ άλλων, προάγουν την καλύτερη φοίτηση και την ισχυρότερη αίσθηση της κοινότητας, η οποία έχει ως αποτέλεσμα λιγότερο εκφοβισμό και καυγάδες.

Για να το ελέγξουν αυτό, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν στοιχεία από τη διαχρονική μελέτη Early Childhood Longitudinal Study, η οποία παρακολούθησε ένα εθνικά αντιπροσωπευτικό δείγμα 6.320 μαθητών από το νηπιαγωγείο μέχρι το τέλος της πέμπτης τάξης.

Κάθε σχολικό έτος, οι εκπαιδευτικοί βαθμολογούσαν κάθε μαθητή σε τρεις διαστάσεις: προβλήματα εσωτερικευμένης συμπεριφοράς (όπως άγχος και κοινωνική απόσυρση), προβλήματα εξωτερικευμένης συμπεριφοράς (όπως επιθετικότητα ή καταστροφή περιουσίας) και κοινωνικές δεξιότητες.

Οι εκπαιδευτικοί ανέφεραν επίσης πόσο συχνά απουσίαζε κάθε μαθητής.

Συνολικά, οι σχολικές στολές δεν είχαν καμία επίδραση σε καμία από τις τρεις διαστάσεις της συμπεριφοράς σε οποιαδήποτε τάξη, ακόμη και αφού λήφθηκε υπόψη ένα ευρύ φάσμα άλλων παραγόντων που θα μπορούσαν ενδεχομένως να επηρεάσουν τη συμπεριφορά των μαθητών.

Η μελέτη διαπίστωσε ότι οι μαθητές χαμηλού εισοδήματος σε σχολεία που απαιτούσαν στολές είχαν ελαφρώς καλύτερη φοίτηση, αλλά η διαφορά αυτή ήταν μικρότερη από μία ημέρα ανά έτος, δήλωσε ο Ansari.

Οι ερευνητές αξιολόγησαν επίσης μετρήσεις αυτοαναφορών από τους ίδιους μαθητές όταν ήταν στην πέμπτη τάξη. Οι μαθητές ανέφεραν την αίσθηση του σχολικού τους ανήκειν, όπως το πόσο κοντά ένιωθαν με τους δασκάλους και τους συμμαθητές τους. Ανέφεραν επίσης τις εμπειρίες τους σχετικά με τον εκφοβισμό και το κοινωνικό άγχος.

Οι σχολικές στολές δεν συνδέθηκαν με διαφορές στον εκφοβισμό ή το κοινωνικό άγχος των παιδιών. Όμως εκείνα που έπρεπε να φορούν στολές ανέφεραν χαμηλότερα επίπεδα σχολικού ανήκειν από εκείνα που φοιτούσαν σε σχολεία χωρίς απαιτήσεις στολών.

Τα δεδομένα αυτής της μελέτης δεν μπορούν να εξηγήσουν αυτό το εύρημα, δήλωσε ο Ansari, αλλά υπάρχουν κάποιοι εύλογοι λόγοι για τους οποίους μπορεί να συμβαίνει αυτό.

“Ενώ οι στολές υποτίθεται ότι δημιουργούν μια αίσθηση κοινότητας, μπορεί να έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα”, δήλωσε.

“Η μόδα είναι ένας τρόπος με τον οποίο οι μαθητές εκφράζονται και αυτό μπορεί να αποτελεί σημαντικό μέρος της σχολικής εμπειρίας. Όταν οι μαθητές δεν μπορούν να δείξουν την ατομικότητά τους, μπορεί να μην αισθάνονται ότι ανήκουν τόσο πολύ”.

Τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης θα πρέπει να προειδοποιήσουν τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και τους διοικητικούς υπαλλήλους από το να υποθέτουν ότι οι σχολικές στολές έχουν θετικά αποτελέσματα που μπορεί να μην έχουν, δήλωσε ο Ansari.  “Οι σχολικές στολές μπορεί να μην είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για τη βελτίωση της συμπεριφοράς και της δέσμευσης των μαθητών”.