“Εχθρός” η αυξημένη ένταση θορύβου

Μιλώντας στο “Πρακτορείο 104,9 FM”, η επίκουρη καθηγήτρια του ΑΠΘ, υπεύθυνη του Ιατρείου Ψυχοακουστικής του ΑΧΕΠΑ, Βασιλική-Μαρία Ηλιάδου, επεσήμανε: “Η σκέψη ότι μπορεί απευθείας από πολύ μικρές ηλικίες να επηρεαστεί το ακουστικό μας σύστημα και ο εγκέφαλος από τον θόρυβο, μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η αυξημένη ένταση θορύβου μπορεί να είναι εκ των κορυφαίων εχθρών της ανθρώπινης υγείας”.

Παραμετροποιώντας, δε, τα δεδομένα, η υπεύθυνη του Ιατρείου Ψυχοακουστικής τόνισε πως “στην πραγματικότητα ο εχθρός είναι η αυξημένη ένταση”, ενώ αναφέρθηκε εκτενώς και στο πώς επιδρά αυτή η πραγματικότητα στη μαθησιακή διαδικασία.

“Υπάρχουν κάποιοι μαθητές, που μπορεί, ενώ ακούνε φυσιολογικά σε ήσυχες συνθήκες, να μην τους επιτρέπεται συνολικά από το ακουστικό τους σύστημα, περιφερικό και κεντρικό, να ακούσουν με την ίδια ευκολία σε θόρυβο. Όλοι δυσκολευόμαστε στον θόρυβο, αλλά όταν αυτό ξεπερνάει το φυσιολογικό, τότε έχουμε εκεί μια κατάσταση, που λέγεται διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας, συχνά την αναφέρουν και ως κεντρική διαταραχή, και εκεί μπορεί τα παιδιά πραγματικά να δυσκολεύονται πάρα πολύ το κομμάτι της μάθησης”.

Όλες οι μεσογειακές χώρες ξεπερνούν τα προβλεπόμενα ανώτατα όρια θορύβου μέσα στη σχολική αίθουσα.

Ένα ερώτημα, που προκύπτει από όλα αυτά, είναι τα Ελληνόπουλα μειονεκτούν σε σχέση με μαθητές άλλων χωρών, όταν το γνωστικό αντικείμενο είναι στο ίδιο επίπεδο, αλλά οι συνθήκες είναι τόσο διαφορετικές μέσα στις τάξεις.

“Σαφώς, εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα σε ιατρικό επίπεδο, κάποιο θέμα δηλαδή στο πώς προσλαμβάνει την πληροφορία το σύστημά του, θα δυσκολευτεί παραπάνω στο δικό μας σχολικό περιβάλλον από ό,τι π.χ στη Φινλανδία ή στη Νορβηγία” ανέφερε η κα Ηλιάδου.

Στο Εργαστήριο Ψυχοακουστικής στο ΑΧΕΠΑ γίνονται αναλύσεις για κάθε παιδί ξεχωριστά, “προκειμένου να προσδιορίσουμε συγκεκριμένα τι επιπέδου δυσκολίες (αντιμετωπίζει), πόσες είναι αυτές και στη συνέχεια να δώσουμε κατευθύνσεις, για μια κυρίως ακουστική εκπαίδευση, που στοχεύει πάνω σε αυτά τα ελλείμματα, γνωρίζοντας, όμως, πόσο και ποιο είναι αυτό το έλλειμμα με πάρα πολύ καλά αποτελέσματα, λόγω της νευροπλαστικότητας του εγκεφάλου”.

Το κεντρικό ακουστικό νευρικό σύστημα συνεχίζει να ωριμάζει μέχρι τα 12 με 13 χρόνια, αν και οι ειδικοί επιστήμονες μπορούν να παρέμβουν και σε άλλες, μεγαλύτερες ηλικίες.