Κοροναϊος: Το “μυστήριο” της αγοράς υπερβολικής ποσότητας… χαρτιού υγείας

Καθώς η πανδημία του κοροναϊού εξαπλώνεται και όλος ο πλανήτης δίνει τη μάχη του, κάποιοι προσπαθούν να κατανοήσουν τις αντιδράσεις των καταναλωτών…και ειδικά στο θέμα της αγοράς υπερβολική ποσότητας χαρτιού υγείας.

Υπάρχουν πράγματι, κάποιοι συγκεκριμένοι λόγοι που εξηγούν αυτή τη συμπεριφορά.

Οι άνθρωποι καταφεύγουν στα άκρα όταν ακούν συγκρουόμενα μηνύματα

Ο Steven Taylor είναι κλινικός ψυχολόγος και συγγραφέας του βιβλίου «Η Ψυχολογία των Πανδημιών». Ο ίδιος αντιμετωπίζει με μια πιο ιστορική ματιά, το πώς συμπεριφέρονται και ανταποκρίνονται οι άνθρωποι στις πανδημίες.

Σε σύγκριση με πανδημίες του παρελθόντος, η παγκόσμια απάντηση στον νέο κοροναϊό ήταν ένας πανίσχυρος πανικός. “Από τη μια πλευρά, η αντίδραση είναι κατανοητή, αλλά από την άλλη είναι υπερβολική”, δήλωσε ο Taylor. “Μπορούμε να προετοιμαστούμε χωρίς πανικό“.

Όταν οι άνθρωποι ακούν αντικρουόμενα μηνύματα σχετικά με τον κίνδυνο και για το πόσο σοβαρά πρέπει να προετοιμαστούν γι ‘αυτό, τότε τείνουν να καταφεύγουν στα άκρα”.

“Όταν οι άνθρωποι λένε πως κάτι επικίνδυνο έρχεται, αλλά το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να πλύνετε τα χέρια σας, η δράση δεν φαίνεται να είναι ανάλογη με την απειλή”, είπε. “Ο ιδιαίτερος κίνδυνος χρειάζεται ιδιαίτερες προφυλάξεις,” δήλωσε ο Taylor.

Μερικοί πανικοβάλλονται λόγω έλλειψης επίσημης ενημέρωσης

Πολλές χώρες έχουν ήδη επιβάλει μαζικές καραντίνες. Οι άνθρωποι που αγοράζουν χαρτί υγείας και άλλα είδη οικιακής χρήσης μπορεί να προετοιμάζονται για το ίδιο πράγμα στην πόλη τους, δήλωσε ο Baruch Fischhoff, ψυχολόγος και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Carnegie Mellon.

“Εάν οι άνθρωποι δεν έχουν ενημέρωση επίσημα ότι θα ληφθεί μέριμνα για όλους, αφήνονται ελεύθεροι να μαντέψουν την πιθανότητα να χρειαστούν το επιπλέον χαρτί τουαλέτας, νωρίτερα παρά αργότερα”.

“Το γεγονός ότι δεν υπάρχουν “επίσημες” δεσμεύσεις, μπορεί να αυξήσει αυτές τις πιθανότητες”.

Οι αγορές λόγω πανικού, προκαλούν πανικό

Εικόνες των άδειων ραφιών έχουν πλημμυρίσει τις ειδήσεις και τα social media. Οι άνθρωποι βλέπουν εικόνες καταναλωτών εν μέσω πανικού, και έτσι και οι ίδιοι υποθέτουν ότι υπάρχει λόγος να πανικοβληθούν και να αγοράσουν και αυτοί προμήθειες.

«Οι άνθρωποι είναι κοινωνικά πλάσματα, κοιτάμε ο ένας τον άλλο ψάχνοντας για το τι είναι ασφαλές και τι επικίνδυνο», είπε ο Fischhoff και προσθέτει: “Όλες αυτές οι φωτογραφίες των άδειων ραφιών οδηγούν τους ανθρώπους στην πεποίθηση ότι πρέπει να βιαστούν και να αρπάξουν το χαρτί τουαλέτας όσο μπορούν ακόμη“.

Τα social media είναι ένας τεράστιος παράγοντας στην παραγωγή του τεράστιου φόβου του κοροναϊού“, τονίζει από την πλευρά του ο Taylor. Η παραπληροφόρηση απλώνεται με ευκολία και οι ανοιχτές πλατφόρμες ενισχύουν τις φωνές πανικού.

Δεν είναι παράλογο να θέλουμε να προετοιμαστούμε

“Μπορεί να υπάρχει κάποια πρακτικότητα στην αποθεματοποίηση”, λέει ο Frank Farley, καθηγητής στο Temple University.

“Με τους διεθνείς οργανισμούς υγείας να συμβουλεύουν ότι ορισμένοι πληθυσμοί θα πρέπει να παραμείνουν στο σπίτι και να αποφεύγουν την επαφή με άλλους ανθρώπους ή πλήθη, είναι φυσικό να θέλουμε να προετοιμαστούν“, είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε:

“Ο νέος κοροναϊός δημιουργεί ένα είδος ψυχολογίας επιβίωσης, όπου πρέπει να ζήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο στο σπίτι και έτσι πρέπει να «έχουμε σε απόθεμα όλα τα απαραίτητα, και αυτό ασφαλώς περιλαμβάνει χαρτί υγείας“. “Σε τελική ανάλυση, εάν τελειώσει το χαρτί τουαλέτας, με τι αντικαθιστάται;“, κατέληξε ο Farley.

Κάποιοι θέλουν να αισθάνονται ότι έχουν τον έλεγχο

“Οι άνθρωποι που ασχολούνται με τις προμήθειες σκέφτονται αρχικά για τον εαυτό τους και την οικογένειά τους και τι πρέπει να κάνουν για να προετοιμαστούν”, σημείωσε ο Taylor και πρόσθεσε:

“Όλα οφείλονται σε αυτό το κύμα προληπτικής ανησυχίας”. Οι άνθρωποι γίνονται ανήσυχοι μπροστά στην πιθανότητα να αρρωστήσουν“.

Ο Fischhoff σημειώνει ότι η προετοιμασία, ακόμα και με την αγορά χαρτιού υγείας, δίνει στους ανθρώπους μια αίσθηση ελέγχου σε αυτό που μοιάζει με μια εκτός ελέγχου κατάσταση.

“Εάν αισθάνονταν ότι με αυτόν τον τρόπο, την αποθήκευση προϊόντων, είχαν κάνει ό,τι καλύτερο μπορούσαν, θα ελευθερώνονταν και θα ήταν δυνατό να σκεφτούν και άλλα πράγματα πέραν του κοροναϊού“.

Από το newsroom του Healthmag.gr με πληροφορίες από το CNN

Περισσότερα νέα, ρεπορτάζ και αναλύσεις:ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
χαρτί υγείαςΚοροναϊόςαγοράκαταναλωτές