Ουδέν κρυφόν, ακόμη κι αν δεν έχετε λογαριασμό στα social media

Άλλο ένα σενάριο περί του “Μεγάλου Αδελφού”; Συνωμοσιολογία; Τρομολαγνεία; Απλή λογική; Ό,τι και νά’ναι, φαίνεται ότι το απόρρητο των λεγομένων μας, των σκέψεών μας, ακόμη και των επιλογών μας για έξοδο, είναι ορατά μέσω των λογαριασμών των φίλων και της οικογένειας, για εκείνους που ξέρουν να παρατηρούν.

Περίπου ένα στα πέντε άτομα, που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο στη Βρετανία, δεν έχουν λογαριασμό στο Facebook. Ωστόσο οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι είναι ακόμη κι έτσι δυνατή η πρόβλεψη των μελλοντικών δραστηριοτήτων τους, με 95% ακρίβεια, μάλιστα, απλά μελετώντας τα προφίλ και τις θέσεις οκτώ ή εννέα στενών επαφών τους.

Οι ειδικοί είπαν ότι είναι σαν να ακούμε μια συνομιλία με κινητό τηλέφωνο σε ένα λεωφορείο. Μπορούμε να εξάγουμε συμπεράσματα σχετικά με το άτομο στην άλλη άκρη της γραμμής, αλλά με χιλιάδες συνομιλίες και όχι μόνο με μία.

Ομάδα επιστημόνων από το Πανεπιστήμιο του Βερμόντ και από το Πανεπιστήμιο της Αδελαΐδας συγκέντρωσε, επίσης, πάνω από τριάντα εκατομμύρια δημοσιεύσεις στο Twitter από 13.905 χρήστες, για να δει αν μπορεί να προβλέψει τι θα τουΐταρε κάποιος.

Και πάλι οι πληροφορίες από τους φίλους και την οικογένεια κατέστησαν δυνατή την πρόβλεψη των πιο πρόσφατων tweets ενός ατόμου με ακρίβεια, σαν να είχαν μελετήσει το Twitter του ίδιου του ατόμου.

Οι ερευνητές δήλωσαν ότι οι χρήστες των social media αφήνουν «ψηφιακά ίχνη αλληλεπιδράσεων», τα οποία δημιουργούν «σκιώδεις λογαριασμούς» για ανθρώπους που νόμιζαν ότι ήταν απαλλαγμένοι από αυτό.

“Όταν εγγράφεστε στο Facebook ή σε μια άλλη πλατφόρμα κοινωνικών μέσων, νομίζετε ότι δίνετε πληροφορίες μόνο για εσάς, αλλά δίνετε πληροφορίες και για τους φίλους σας”, δήλωσε ο καθηγητής του Πανεπιστημίου του Βερμόντ, Dr James Bagrow, που ηγήθηκε της νέας έρευνας.

“Δεν είστε οι μόνοι που ελέγχετε το ιδιωτικό σας απόρρητο στις πλατφόρμες των κοινωνικών μέσων. Και οι φίλοι σας έχουν λόγο σε αυτό”.

Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι μια εταιρεία ή η κυβέρνηση θα μπορούσαν να φτιάξουν με ακρίβεια το προφίλ ενός ατόμου, να ανακαλύψουν τι ψηφίζει, ποια είναι τα αγαπημένα του προϊόντα, τα χόμπι του και η θρησκεία του, απλώς από το να ακολουθήσουν τους φίλους του, ακόμη και αν το εν λόγω άτομο δεν είχε ποτέ εγγραφεί σε κάποια ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης ή είχε διαγράψει τον λογαριασμό του.