Πώς μπορούμε να μάθουμε στα παιδιά να συγχωρούν; Τι λένε οι ειδικοί

 

Μια πρόσφατη μελέτη δείχνει ότι η διδασκαλία των παιδιών να κατανοούν τις προθέσεις των άλλων ανθρώπων θα μπορούσε να τους διευκολύνει να μάθουν πώς να συγχωρούν τους. Κατά την μελέτη διαπιστώθηκε επίσης, ότι η διδασκαλία των παιδιών να ζητούν ειλικρινά συγγνώμη μπορεί να τα βοηθήσει να λάβουν συγχώρεση από τους άλλους.

“Η συγχώρεση είναι σημαντική στα παιδιά και στους ενήλικες για την αποκατάσταση των σχέσεων και τον περιορισμό μελλοντικών συγκρούσεων”, λέει η Kelly Lynn Mulvey, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και αναπληρώτρια καθηγήτρια ψυχολογίας στο Κρατικό Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας. “Αλλά δεν γνωρίζαμε πολλά για το τι κάνει τα παιδιά πιο πιθανό να συγχωρήσουν τους άλλους, ιδιαίτερα από την πρώιμη παιδική ηλικία έως την εφηβεία. Αυτό θέλαμε να διερευνήσουμε με τη μελέτη μας”.

Για το σκοπό αυτό, η Mulvey και οι συνεργάτες της επιστράτευσαν 185 παιδιά, ηλικίας 5 έως 14 ετών, στη μελέτη. Οι ερευνητές διεξήγαγαν μια εις βάθος συνέντευξη με κάθε παιδί, η οποία συνέλεξε πληροφορίες για το ιστορικό του και αξιολόγησε τις δεξιότητες “θεωρίας του νου” του παιδιού. Η θεωρία του νου είναι η ικανότητα κατανόησης ότι οι πεποιθήσεις, οι προθέσεις και οι επιθυμίες κάποιου άλλου διαφέρουν από τις δικές μας.

Στη συνέχεια, οι ερευνητές οδήγησαν κάθε παιδί μέσα από μια σειρά σεναρίων που αφορούσαν άλλα παιδιά τα οποία είναι “μέσα στην ομάδα” και “έξω από την ομάδα”. Συγκεκριμένα, σε κάθε συμμετέχοντα στη μελέτη είπαν ότι είναι μέλος μιας ομάδας, όπως η πράσινη ομάδα. Κατά τη διάρκεια των συνεντεύξεων, οι ερευνητές περιέγραψαν ότι ορισμένα παιδιά στα σενάρια ήταν επίσης στην πράσινη ομάδα (που τα καθιστούσε “εντός ομάδας”), ενώ άλλα παιδιά στα σενάρια ήταν στην κίτρινη ομάδα (που τα καθιστούσε “εκτός ομάδας”). Σε κάθε σενάριο, οι ερευνητές ρώτησαν τους συμμετέχοντες στη μελέτη αν ήταν πρόθυμοι να συγχωρήσουν μια ομάδα που τους άφησε εκτός παιχνιδιού ή δραστηριότητας.

Υπήρχαν τρία βασικά ευρήματα. Πρώτον, τα παιδιά είναι πιο πιθανό να συγχωρήσουν κάποιον αν έχει ζητήσει συγγνώμη. Δεύτερον, τα παιδιά είναι πιο πιθανό να συγχωρήσουν ανθρώπους που είναι “μέσα στην ομάδα”. Τρίτον, όσο πιο προχωρημένες είναι οι δεξιότητες της Θεωρίας του Νου ενός παιδιού, τόσο πιο πιθανό είναι να συγχωρήσει τους άλλους.

“Διαπιστώσαμε ότι τα παιδιά έχουν εξελιγμένες ικανότητες να συγχωρούν τους άλλους”, λέει η Mulvey. “Τα παιδιά είναι ικανά να αποκαταστήσουν τις σχέσεις με τους άλλους και συνήθως ενδιαφέρονται να το κάνουν”.

Οι ερευνητές εντόπισαν δύο πράγματα στα οποία οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί μπορεί να θέλουν να εστιάσουν σε σχέση με τη συγχώρεση.

  • Το ένα είναι να βοηθήσουν τα παιδιά να καταλάβουν πόσο σημαντικό είναι να ζητούν συγγνώμη με ουσιαστικό τρόπο.

“Τα παιδιά είναι ικανά να διακρίνουν μια ανειλικρινή συγγνώμη και οι ανειλικρινείς συγγνώμες δεν ευνοούσαν την ενθάρρυνση της συγχώρεσης”, λέει η Mulvey. “Η συγγνώμη πρέπει να καθιστά σαφές ότι κάποιος καταλαβαίνει γιατί αυτό που έκανε ήταν λάθος. Αυτό, με τη σειρά του, κάνει τα άλλα παιδιά πιο πιθανό να τους δώσουν μια δεύτερη ευκαιρία”.

  • Ο δεύτερος τομέας εστίασης είναι να βοηθήσετε τα παιδιά να κατανοήσουν τις προθέσεις και τα χαρακτηριστικά των άλλων ανθρώπων, ακόμη και αν είναι διαφορετικές από εσάς.

“Μία από τις μεγαλύτερες συνέπειες της μελέτης μας είναι ότι οι δάσκαλοι και οι γονείς πρέπει να βοηθήσουν ενεργά τα παιδιά να καλλιεργήσουν δεξιότητες θεωρίας του νου”, λέει η Mulvey. “Ένα καλό σημείο εκκίνησης είναι να εξηγούν τα παιδιά το σκεπτικό πίσω από τις πράξεις τους και πώς αυτό μπορεί να κάνει τους άλλους ανθρώπους να αισθάνονται. Βοηθώντας τους νέους να αναπτύξουν αυτές τις δεξιότητες στην παιδική ηλικία, θα τους βοηθήσουμε να περιηγηθούν σε έναν ποικιλόμορφο και πολύπλοκο κόσμο”.

front-stories