Πώς η σωματική δραστηριότητα επηρεάζει τον εγκέφαλο και την κατάθλιψη

Η διπλή ευεργετική επίδραση της σωματικής δραστηριότητας στην κατάθλιψη επιβεβαιώνεται από μια μελέτη στην Πανεπιστημιακή Κλινική Ψυχιατρικής και ψυχοθεραπείας στο Ruhr-Universität Bochum (RUB) στην πανεπιστημιούπολη Ostwestfalen-Lippe: η σωματική δραστηριότητα όχι μόνο μειώνει τα συμπτώματα κατάθλιψης. Αυξάνει επίσης την ικανότητα του εγκεφάλου να αλλάζει, η οποία είναι απαραίτητη για τις διαδικασίες προσαρμογής και μάθησης.
“Τα αποτελέσματα δείχνουν πόσο μερικά φαινομενικά απλά πράγματα όπως η σωματική δραστηριότητα συμβάλουν σημαντικά στη θεραπεία και την πρόληψη ασθενειών όπως η κατάθλιψη”, λέει η επικεφαλής της μελέτης, καθηγήτρια Δρ. Karin Rosenkranz.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στις 9 Ιουνίου 2021 στο περιοδικό Frontiers in Psychiatry.,

Το πρόγραμμα άσκησης προάγει την κινητοποίηση και τη συνεργασία

Τα άτομα με κατάθλιψη συχνά αρνούνται να συμμετέχουν σε δραστηριότητες και είναι σωματικά αδρανή. Για να διερευνήσει την επίδραση της φυσικής δραστηριότητας, η ομάδα εργασίας της Karin Rosenkranz παρακολούθησε 41 άτομα, τα οποία υποβάλλονταν σε θεραπεία στο νοσοκομείο, για τη μελέτη. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, μία από τις οποίες ολοκλήρωσε ένα πρόγραμμα άσκησης τριών εβδομάδων. Το πρόγραμμα, το οποίο αναπτύχθηκε από την ομάδα αθλητικών επιστημών του Πανεπιστημίου του Bielefeld με επικεφαλής τον καθηγητή Thomas Schack, ήταν ποικίλο, περιείχε διασκεδαστικά στοιχεία και δεν είχε τη μορφή διαγωνισμού ή δοκιμής, αλλά απαιτούσε ομαδική εργασία από τους συμμετέχοντες. “Αυτό προωθούσε συγκεκριμένα τα κίνητρα και την κοινωνική ομαλότητα, ενώ έσπαζε τον φόβο των προκλήσεων και των αρνητικών εμπειριών σχετικά με τη σωματική δραστηριότητα”, εξηγεί η Karin Rosenkranz. Η άλλη ομάδα έλαβε μέρος σε ένα πρόγραμμα ελέγχου χωρίς σωματική δραστηριότητα.

Διαβάστε ακόμα: Πέντε λάθη – παγίδα που κάνουν τα άτομα με κατάθλιψη

Η ερευνητική ομάδα κατέγραψε τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων κατάθλιψης, όπως απώλεια κινητοποίησης και ενδιαφέροντος, έλλειψη κινήτρων και επικράτηση αρνητικών συναισθημάτων, τόσο πριν όσο και μετά το πρόγραμμα. Μετρήθηκε επίσης η ικανότητα του εγκεφάλου να αλλάζει, γνωστή ως νευροπλαστικότητα. Μπορεί να προσδιοριστεί εξωτερικά με τη βοήθεια διακρανιακής μαγνητικής διέγερσης. “Η ικανότητα αλλαγής είναι σημαντική για όλες τις διαδικασίες μάθησης και προσαρμογής του εγκεφάλου”, εξηγεί η Karin Rosenkranz.

Η «ικανότητα αλλαγής» αυξήθηκε – τα συμπτώματα μειώθηκαν

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η ικανότητα του εγκεφάλου να αλλάζει είναι χαμηλότερη σε άτομα με κατάθλιψη σε σχέση με υγιή άτομα. Ακολουθώντας το πρόγραμμα με φυσική δραστηριότητα, αυτή η ικανότητα αλλαγής αυξήθηκε σημαντικά και πέτυχε τα ίδια αποτελέσματα με τους υγιείς ανθρώπους. Ταυτόχρονα, τα συμπτώματα κατάθλιψης μειώθηκαν. “Όσο περισσότερο αυξανόταν η ικανότητα αλλαγής, τόσο πιο ξεκάθαρα μειώνονταν τα κλινικά συμπτώματα”, συνοψίζει η Karin Rosenkranz. Αυτές οι αλλαγές δεν ήταν τόσο έντονες στην ομάδα που έλαβε μέρος στο πρόγραμμα ελέγχου. “Αυτό δείχνει ότι η φυσική δραστηριότητα επηρεάζει τα συμπτώματα και την ικανότητα του εγκεφάλου να αλλάζει. Δεν μπορούμε να πούμε σε ποιο βαθμό η αλλαγή των συμπτωμάτων και η ικανότητα του εγκεφάλου να αλλάζει συνδέονται αιτιωδώς με βάση αυτά τα δεδομένα”, λέει ο γιατρός, περιορισμοί. “Είναι γνωστό ότι η φυσική δραστηριότητα κάνει καλό στον εγκέφαλο, καθώς, για παράδειγμα, προάγει το σχηματισμό συνδέσεων νευρώνων. Αυτό θα μπορούσε σίγουρα να παίξει επίσης ρόλο εδώ”.

κατάθλιψησωματική άσκησηχαμογελαστή κατάθλιψησωματικη δραστηριοτηταfront-storiesκατάθλιψη λόγω κορονοϊούκατάθλιψη και άσκηση