Πώς το κόκκινο χρώμα μπορεί επηρεάσει την απόφαση ενός επενδυτή 

Η φράση “βλέπω κόκκινο” σημαίνει ότι θυμώνω. Αλλά για τους επενδυτές, το να δεις κόκκινο αποκτά ένα εντελώς διαφορετικό νόημα.

Στο άρθρο “Visual Finance: The Pervasive Effects of Red on Investor Behavior” αποκαλύπτεται ότι η χρήση του κόκκινου χρώματος για την αναπαράσταση χρηματοοικονομικών δεδομένων επηρεάζει τις προτιμήσεις των ατόμων για τον κίνδυνο, τις προσδοκίες για τις μελλοντικές αποδόσεις των μετοχών και τις αποφάσεις συναλλαγών. Οι επιδράσεις δεν είναι παρούσες σε άτομα που έχουν αχρωματοψία και είναι υποτονικές στην Κίνα, όπου το κόκκινο αντιπροσωπεύει την ευημερία. Άλλα χρώματα δεν παράγουν τα ίδια αποτελέσματα.

Το άρθρο δημοσιεύεται στο τρέχον τεύχος του Management Science.

“Τα ευρήματά μας υποδηλώνουν ότι η χρήση του χρώματος χρήζει προσεκτικής εξέτασης όταν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί σε χρηματοοικονομικές πλατφόρμες, όπως ιστοσελίδες χρηματιστηριακών εταιρειών ή από παρόχους συνταξιοδοτικών υπηρεσιών”, δήλωσε ο Bazley. “Για παράδειγμα, η χρήση του χρώματος θα μπορούσε να οδηγήσει τους επενδυτές στην αποφυγή της πλατφόρμας ή στην καθυστέρηση σημαντικών χρηματοοικονομικών αποφάσεων, γεγονός που θα μπορούσε να έχει επιβλαβείς μακροπρόθεσμες συνέπειες”.

Το άρθρο, το οποίο συνυπογράφουν ο Henrik Cronqvist από το Πανεπιστήμιο του Μαϊάμι και η Milica Mormann από το Πανεπιστήμιο Southern Methodist, καταδεικνύει πώς η εξελικτική βιολογία και η κοινωνική μάθηση είναι αυτά που δημιουργούν αυτή τη χρωματική συμπεριφορά. Όσον αφορά τη δυτική κουλτούρα, είναι πιθανό η κοινωνική μάθηση να έχει ενισχυμένο βιολογικό υπόβαθρο. Συγκεκριμένα, το φυσικό και ψυχολογικό πλαίσιο στο οποίο γίνεται αντιληπτό το χρώμα επηρεάζει τη σημασία του και τις ανθρώπινες αντιδράσεις σε αυτό.

“Στις δυτικές κουλτούρες, η προετοιμασία του κόκκινου χρώματος και των εμπειριών ξεκινά από την πρώιμη σχολική εκπαίδευση, καθώς οι μαθητές λαμβάνουν ανατροφοδότηση σχετικά με τα ακαδημαϊκά λάθη σε κόκκινο χρώμα”, δήλωσε ο Bazley.

Το κόκκινο χρώμα συνδέεται με συναγερμούς και σήματα στάσης που μεταδίδουν κίνδυνο και απαιτούν αυξημένη προσοχή. Άλλα παραδείγματα περιλαμβάνουν όταν η Καλιφόρνια εκδίδει μια “προειδοποίηση με κόκκινη σημαία” που σηματοδοτεί τον άμεσο κίνδυνο ακραίας πυρκαγιάς ή όταν η Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία χρησιμοποιεί το κόκκινο χρώμα στις κατευθυντήριες οδηγίες της για να υποδείξει υπερτασική κρίση (ένδειξη αρτηριακής πίεσης υψηλότερη από 180/120) που απαιτεί ιατρική φροντίδα. Με την πάροδο του χρόνου, οι επαναλαμβανόμενες αντιστοιχίσεις ενός χρώματος με αρνητικά ερεθίσματα μπορούν να επηρεάσουν την επακόλουθη συμπεριφορά.

Όσον αφορά τα χρηματοοικονομικά, ο Bazley εξεπλάγη περισσότερο όταν διαπίστωσε πώς το κόκκινο χρώμα φαίνεται να παρατείνει τις απαισιόδοξες προσδοκίες σε σχέση με τις αρνητικές αποδόσεις των μετοχών, ενώ η προβολή των ίδιων πληροφοριών σε μαύρο ή μπλε χρώμα οδηγεί σε ανατρεπτικές πεποιθήσεις.

Ο ίδιος δήλωσε: “Αυτό υποδηλώνει ότι η χρήση του χρώματος μπορεί να έχει ευρείες επιπτώσεις στη ρευστότητα της χρηματιστηριακής αγοράς σε περιόδους κρίσης και στην ανωμαλία της ορμής”.

Η έρευνά τους βασίστηκε επίσης σε άλλα παραδείγματα εκτός της χρηματοπιστωτικής κοινότητας όπου τα χρώματα επηρεάζουν την επιλογή. Ένας αναδυόμενος τομέας που ονομάζεται ψυχολογία των χρωμάτων αναλύει πώς αυτό επηρεάζει την ανθρώπινη συμπεριφορά. Ο Bazley αναφέρει μια μελέτη του 2005 στην έκδοση Nature που υποστήριξε ότι το χρώμα των αθλητικών ρούχων μπορεί να επηρεάσει τα αποτελέσματα στους Ολυμπιακούς Αγώνες.

“Όπως και οι καθημερινές μας επιλογές, έτσι και οι οικονομικές μας αποφάσεις είναι πιθανό να διαμορφώνονται από παράγοντες που δεν είναι συγκεκριμένοι για την εκάστοτε απόφαση. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε διάφορους λόγους, όπως τα όρια της προσοχής μας. Τελικά, αυτό υποδηλώνει ότι η ενσωμάτωση πτυχών της ψυχολογίας κατά τη μελέτη των οικονομικών αποφάσεων είναι πιθανό να αποφέρει γνώσεις”, δήλωσε ο Bazley, του οποίου η έρευνα “Pervasive Effects” βασίζεται σε οκτώ πειράματα με συνολικά 1.451 άτομα.

Τόνισε ότι το συγκεκριμένο έργο προέκυψε από ένα μάθημα νευροεπιστήμης κατά τη διάρκεια του μεταπτυχιακού. Η έρευνα ωφελήθηκε επίσης από τις ποικίλες γνώσεις του Mormann, ο οποίος είναι οπτικός επιστήμονας, και του Cronqvist, ειδικού στα συμπεριφορικά οικονομικά.

Το ενδιαφέρον του Bazley για τις επιδράσεις των χρωμάτων σχετίζεται με τη συνολική μελέτη του στη δυναμική της λήψης χρηματοοικονομικών αποφάσεων.

“Οι καθημερινές μας επιλογές διαμορφώνονται από ένα πλήθος παραγόντων”, δήλωσε ο Bazley, η εμπειρογνωμοσύνη του οποίου ενσωματώνει συμπεριφορικές και κοινωνικές επιρροές και fintech.

“Μια παρόμοια διαδικασία διαδραματίζεται όταν κάνουμε τις οικονομικές μας επιλογές. Βρισκόμαστε ακόμη σε πρώιμα στάδια κατανόησης αυτών των δυναμικών, αλλά η εκμάθησή τους έχει τη δυνατότητα να αποφέρει γνώσεις που θα μπορούσαν τελικά να βελτιώσουν τα αποτελέσματα που τα άτομα συνειδητοποιούν από τις αποφάσεις τους”, δήλωσε.

Ποιος είναι λοιπόν ο αγαπημένος οικονομικός όρος του Bazley που περιλαμβάνει το κόκκινο χρώμα;

“Εκτιμώ τη φράση “κόκκινη ρέγγα””, είπε.

“Στα χρηματοοικονομικά, αναφέρεται σε ένα προκαταρκτικό ενημερωτικό δελτίο που χρησιμοποιεί μια εταιρεία όταν εκδίδει τίτλους στο κοινό. Είναι ένα σημαντικό έγγραφο για τους δυνητικούς επενδυτές, αλλά τείνει να παραλείπει βασικές πληροφορίες- ως εκ τούτου, συνήθως έχει μια κόκκινη αποποίηση ευθυνών στο μπροστινό μέρος. Θεωρώ επίσης ότι τα ψάρια είναι νόστιμα”.