Δεν φαντάζεστε τι φταίει και ξοδεύουμε περισσότερα στα ψώνια

Ξεκινάμε με τη λίστα μας για την αγορά, αλλά πάρα πολλές φορές καταλήγουμε να παίρνουμε πολλά περισσότερα πράγματα και άρα να ξοδεύουμε περισσότερα χρήματα. Τι φταίει; Τον… γρίφο λύνει νέα επιστημονική μελέτη.

Σύμφωνα με όσα δημοσίευσε το Journal of the Academy of Marketing Science, φταίει το ότι την ώρα που ψωνίζουμε, στο σούπερ μάρκετ ή αλλού, μιλάμε στο κινητό. Αυτό μας αποσυντονίζει και καταλήγουμε να γεμίζουμε το καλάθι μας με άχρηστα πράγματα. Κι όταν βλέπουμε στο ταμείο τον λογαριασμό, μας έρχεται “τρέλα”.

Ο Dr Michael Sciandra από το Πανεπιστήμιο Fairfield των ΗΠΑ και οι συνεργάτες του διερεύνησαν την επίδραση της χρήσης των κινητών τηλεφώνων στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών.

Διαπίστωσαν ότι, όσοι χρησιμοποιούσαν τα κινητά τους τηλέφωνα για σκοπούς, που δεν σχετίζονταν με τις αγορές τους, όπως για να μιλήσουν στο τηλέφωνο, να στείλουν μήνυμα, να τσεκάρουν τα emails τους ή να ακούσουν μουσική, ήταν πιο πιθανό να κάνουν απρογραμμάτιστες αγορές και να ξεχάσουν τι, ακριβώς, σκόπευαν να αγοράσουν.

Οι συγγραφείς της μελέτης παρατήρησαν αυτό το φαινόμενο ακόμη και όταν τα τηλέφωνα χρησιμοποιήθηκαν μόνο για λίγο κατά την διάρκεια των αγορών,  κάτι που δείχνει ότι η χρήση κινητών τηλεφώνων μέσα σε ένα κατάστημα μπορεί να μας… χρεώνει παραπάνω, ακόμη και αφού σταματήσουμε να το χρησιμοποιούμε.

“Η διαπίστωση ότι η χρήση του κινητού, όταν δεν σχετίζεται με τις επικείμενες αγορές, επηρεάζει αρνητικά την καταναλωτική συμπεριφορά, ήταν σε πλήρη αντίθεση με τις πεποιθήσεις των καταναλωτών. Η μεγάλη πλειοψηφία των αγοραστών, που ρωτήσαμε, είπε ότι τα κινητά τηλέφωνα δεν είχαν αρνητικές επιπτώσεις”, δήλωσε ο επικεφαλής της μελέτης.

Στο πείραμα προσομοίωσης αγορών συμμετείχαν 231 άτομα.

Οι συγγραφείς διαπίστωσαν ότι οι καταναλωτές, που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τα κινητά τους, κάνοντας υπερβολική χρήση και έχοντας εξάρτηση από τη συσκευή, κινδυνεύουν περισσότερο να αποκλίνουν από ένα σχέδιο αγορών.

Ο Dr Sciandra δήλωσε: “Τα κινητά τηλέφωνα γίνονται γρήγορα ο κύριος παράγοντας απόσπασης της προσοχής για πολλούς καταναλωτές και προσφέρουν μια μοναδική μορφή διακοπής. Τα ευρήματά μας ενδέχεται να επηρεάσουν τη στάση των καταναλωτών απέναντι στη χρήση των κινητών τηλεφώνων, ενώ κάνουν τα ψώνια τους, και να τους κάνουν να προβληματιστούν για τον τρόπο, με τον οποίο οι συσκευές αυτές επηρεάζουν τη ζωή τους, τόσο θετικά, όσο και αρνητικά”.

 

 

κινητάσούπερ μάρκετ