Μήπως το να παραπονιόμαστε μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο;

Το να παραπονιέσαι δεν είναι πάντα κακό. Όταν γίνεται αποτελεσματικά, το παράπονο μπορεί πραγματικά να έχει ευεργετικό αντίκτυπο στην ευημερία σας. Το κλειδί είναι ότι πρέπει να γίνει με συγκεκριμένο τρόπο και για συγκεκριμένο σκοπό.

Σε μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Social Psychology , οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όταν οι άνθρωποι παραπονιούνται για να επιτύχουν ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα, είναι πιο ευτυχισμένοι από εκείνους που παραπονιούνται απλώς για χάρη του παράπονου.

Τέτοια ευρήματα είναι συνεπή με άλλες έρευνες για συναισθηματικές εκφράσεις απογοήτευσης. Ενώ η εκτόξευση συναισθημάτων θεωρείται μερικές φορές ως ένας τρόπος για να επιτευχθεί κάθαρση , τα στοιχεία δείχνουν ότι κάνει τα αρνητικά συναισθήματα ακόμη χειρότερα σε πολλές περιπτώσεις.

Αυτό ισχύει και στις διαδικτυακές κριτικές. Η δημοσίευση μιας αρνητικής κριτικής ή αγανακτήσεως μπορεί να σας κάνει να νιώσετε καλύτερα στιγμιαία, αλλά οι μελέτες δείχνουν ότι η εστίαση σε αυτά τα αρνητικά συναισθήματα χειροτερεύει τις διαθέσεις. Αντί να απελευθερώνει συναισθήματα, τείνει να τα ενισχύει.

Τι μπορείτε λοιπόν να κάνετε για να κάνετε το παράπονο αποτελεσματικό και παραγωγικό; Μερικές στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν:

  • Υποστήριξε τον εαυτό σου . Το να παραπονιέστε για έναν σκοπό είναι απαραίτητο, ιδιαίτερα όταν υπερασπίζεστε τον εαυτό σας στη δουλειά ή σε μια σχέση. Το συνεχές πιάσιμο σε οποιαδήποτε κατάσταση είναι βέβαιο ότι θα δημιουργήσει περισσότερο άγχος και σύγκρουση, αλλά τα στρατηγικά παράπονα που επικεντρώνονται στην εξεύρεση πρακτικών λύσεων μπορούν να κάνουν πιο χρήσιμη την προβολή αυτών των παραπόνων.
  • Χρησιμοποιήστε το παράπονο για να αποκτήσετε σαφήνεια . Ο μηρυκασμός για γεγονότα του παρελθόντος μπορεί να είναι επιβλαβής, αλλά μερικές φορές το να γράφεις ή να μιλάς για πράγματα που σε προβληματίζουν μπορεί να σε βοηθήσει να επεξεργαστείς και να αποκτήσεις σαφήνεια σχετικά με τις εμπειρίες σου.
  • Περιορίστε τα παράπονά σας . Εστιάστε στο να διατηρείτε την καθημερινή σας επικοινωνία πρωτίστως θετική. Όταν παραπονιέστε, κάντε το προσεκτικά και να γνωρίζετε πώς μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη διάθεσή σας.
  • Αποφύγετε το συν-παράπονο . Μπορεί να είναι δελεαστικό να αφήνετε τους άλλους να ενισχύουν τα παράπονά σας, αλλά το να ξοδεύετε πολύ χρόνο για να μηρυκάζετε τα παράπονά σας με άλλους μπορεί να έχει αρνητικά αποτελέσματα.   Αντίθετα, προσπαθήστε να περιορίσετε τον χρόνο που περνάτε με άτομα που παραπονιούνται πολύ.

Το παράπονο μπορεί να είναι χρήσιμο μερικές φορές, ιδιαίτερα όταν γίνεται με επίγνωση προκειμένου να αντιμετωπιστεί ένα πρόβλημα. Περιορίζοντας το παράπονό σας και χρησιμοποιώντας το για να υποστηρίξετε τον εαυτό σας, μπορείτε να βεβαιωθείτε ότι εξυπηρετεί έναν σκοπό αντί να σας παρασύρει προς τα κάτω.

Διαβάστε ακόμα: 

Πώς και γιατί πρέπει να σταματήσετε να παραπονιέστε