Στους 90 κλειστούς προϋπολογισμούς κατέληξε τελικά το υπουργείο Υγείας να επιμερίσει τον συνολικό κλειστό προϋπολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης σε ότι αφορά την πρόθεσή του να βάλει μικρότερους κλειστούς προϋπολογισμούς σε επίπεδο θεραπευτικών κατηγοριών ATC4, που περιλαμβάνει οικογένειες δραστικών ουσιών που προορίζονται για συγκεκριμένη πάθηση κάθε φορά.
Η συζήτηση είχε ξεκινήσει αρχικά με 70 κλειστούς προϋπολογισμούς, ανέβηκε στους 80, για να καταλήξει στους 90 που δόθηκαν χθες στα μέλη της Επιτροπής Παρακολούθησης της Φαρμακευτικής Δαπάνης, και οι οποίοι αφορούν το 90% των φαρμάκων που χρησιμοποιούνται στη συνταγογράφηση κοινότητας (εξωνοσοκομειακή) στη χώρα μας.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Υγείας, οι κατηγορίες ATC4 φθάνουν συνολικά τις 350. Οι 90 που επιλέχθηκαν αφορούν το 90% των φαρμάκων που συνταγογραφούνται, ενώ όλες οι υπόλοιπες 260 αφορούν το υπόλοιπο 10% της εξωνοσοκομειακής κατανάλωσης φαρμάκων.
Τον μεγαλύτερο όγκο διατηρεί η κατηγορία των στατινών, δύο αντικαρκινικών θεραπευτικών σχημάτων και τα αντιδιαβητικά φάρμακα.
Στη διάρκεια της σύσκεψης, οι εκπρόσωποι του υπουργείου υπογράμμισαν ότι οι περικοπές μέσω clawback δεν θα υπολογίζονται αναλογικά, γιατί ταυτόχρονα θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν και οι ανάγκες των ασθενών, όμως έτσι θα είναι ευκολότερος ο έλεγχος της προκλητής ζήτησης.
Η σύγκριση θα γίνει με στοιχεία κατανάλωσης από τη Δανία και τη Νορβηγία, καθώς – σύμφωνα με το υπουργείο – δεν υπάρχουν διαφορές στο επιδημιολογικό προφίλ των ασθενών και επιπλέον, η καταγραφή της κατανάλωσης στις δύο αυτές χώρες είναι πλήρης.
Και εδώ υπολογίζονται σημαντικές ανοχές, αφού λαμβάνονται υπόψιν το σύνολο των δαπανών ανά θεραπευτική κατηγορία στις δύο αυτές σκανδιναβικές χώρες, νοσοκομειακά και εξωνοσοκομειακά και με ΦΠΑ 25% έναντι 6% που είναι στη χώρα μας.
Στόχος από την εφαρμογή του μέτρου αυτού από το 2019 και μετά είναι η ετήσια μείωση του clawback (από την υπέρβαση που προκύπτει στη φαρμακευτική δαπάνη), κατά περίπου 100 εκ. ευρώ.
Η Φαρμακοβιομηχανία
Οι κυβερνητικοί παράγοντες κατά τη χθεσινή συνεδρίαση βρέθηκαν αντιμέτωποι με αντιδράσεις από τους εκπροσώπους της φαρμακοβιομηχανίας συνολικά, καθώς υπογράμμισαν την αντίθεσή τους στο προγραμματιζόμενο μέτρο. Επεσήμαναν μάλιστα ότι ειδικά αν εφαρμοστούν κλειστοί προϋπολογισμοί με βάση τα ATC4 θα δημιουργηθούν εύνοιες και αδικίες, αλλά και ακρότητες.
Σημείωσαν ακόμη, ότι δεν υπάρχει επαρκώς τεκμηριωμένο επιστημονικό πλαίσιο, αφού δεν χρησιμοποιούνται τα επιδημιολογικά στοιχεία που επικρατούν στη χώρα μας, ούτε το μέτρο ανταποκρίνεται στην αντίληψη των τάσεων της αγοράς και των θεραπευτικών αναγκών.
Πολύ περισσότερο, δεν ασκείται καμία απολύτως πίεση στις συνταγογραφικές συνήθειες και στις θεραπευτικές τάσεις, έστω κι αν γίνεται λόγος για καταχρηστική υπερσυνταγογράφηση.
Τέλος, αίρεται η δυνατότητα μιας εταιρείας να καλύψει μέρος της αύξησης που παρουσιάζει σε έναν τομέα, με τις απώλειες που μπορεί να παρουσιάζει σε άλλους θεραπευτικούς τομείς.
Προφανώς η συζήτηση του θέματος δεν ολοκληρώθηκε ούτε η επιτροπή κατέληξε σε συγκεκριμένες αποφάσεις, δεδομένου ότι το θέμα αποτελεί τη μεγαλύτερη διαπραγμάτευση που θα υπάρξει μεταξύ Κυβέρνησης και Φαρμακοβιομηχανίας, αφού πρόκειται για το σύνολο της φαρμακευτικής κατανάλωσης εξωνοσοκομειακά και για ένα μέτρο που θα εφαρμοστεί στη μεταμνημονιακή περίοδο.