ΕΙΝΑΠ: 12 προβλήματα στο ΕΣΥ αναζητούν λύση

Παραμένουν τα κενά σε γιατρούς και ΜΕΘ στο σύστημα υγείας και για το 2019, είτε γιατί οι τοποθετήσεις των νέων μόνιμων γιατρών που έχουν προσληφθεί ήδη θα υλοποιηθεί του χρόνου, εξαιτίας της χρονοβόρας διαδικασίας κρίσεων, είτε για την οριστική αποχώρηση των επικουρικών γιατρών που λήγουν οι συμβάσεις τους, είτε γιατί η νέα νομοθεσία για την εκπαίδευση στις ειδικότητες εντείνει ακόμη περισσότερο το brain drain.

H χρηματοδότηση του συστήματος παραμένει ελλιπής, ενώ τα νοσοκομεία που έχουν συγχωνευθεί θα παραμείνουν κλειστά, με την εξαίρεση ορισμένων που θα λειτουργήσουν σαν Κέντρα Υγείας.

Στα παραπάνω κατέληξε η συνάντηση που είχε την περασμένη Τετάρτη ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός με το νέο Δ.Σ. της ΕΙΝΑΠ για τα ζητήματα που απασχολούν τους νοσοκομειακούς γιατρούς.

Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Ένωσης και εκπρόσωπο της ΔΗΠΑΚ στο νέο Δ.Σ. Ηλία Σιώρα, τα ζητήματα που τέθηκαν, έχουν ως εξής:

1. Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού: Από τις 2.760 θέσεις μόνιμων γιατρών που προκηρύχθηκαν το 2017 και 2018 έχουν διοριστεί ήδη 1.800 οι οποίοι δεν έχουν αναλάβει ακόμα. Από πλευράς υπουργείου ανακοινώθηκε ότι θα προκηρυχθούν 940 θέσεις (οι 380 στην Αττική). Κατά τη συνάντηση δηλώθηκε ότι παρότι υπάρχουν προγραμματισμένες οι δαπάνες για το 2019, οι γιατροί δεν θα διοριστούν εντός του 2019 λόγω του … χρονοβόρου συστήματος κρίσεων. Για τα επόμενα χρόνια θα προκηρύσσονται 1.000 θέσεις γιατρών και 1.500 νοσηλευτών το χρόνο. Όμως ο υπουργός δεν απάντησε στην ερώτηση της ΔΗΠΑΚ ότι στο τέλος του 2019 θα υπάρχουν 1.700 λιγότεροι γιατροί από αυτούς που υπηρετούν τώρα (700 συνταξιοδοτήσεις του 2018 και 2019 που δεν θα έχουν αναπληρωθεί και 1.000 επικουρικοί που θα έχουν απολυθεί). Ο κ. Σιώρας σημείωσε πως “η υποσχεσιολογία καλά κρατεί με μπόλικο προεκλογικό …χρώμα. Όπως είδαμε τις 4.500 θέσεις που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός την πρωταπριλιά του 2015, άλλο τόσο θα βλέπουμε τις χιλιάδες διορισμούς που υπόσχονται τώρα”.

2. Χρηματοδότηση: Ενώ υπήρξε παραδοχή ότι οι προϋπολογισμοί των νοσοκομείων είναι «οριακοί» και ενώ στον κρατικό προϋπολογισμό είναι εγγεγραμμένα 65 εκ. ευρώ λιγότερα για τα νοσοκομεία, ο υπουργός ισχυρίστηκε ότι «υπάρχει προσαύξηση κάθε χρόνο». Και προφανώς μετά το πρώτο εξάμηνο τα νοσοκομεία θα χρειάζονται επιπλέον πιστώσεις για να πάρουν αντιδραστήρια, υγειονομικό υλικό και να πληρώνουν τους ελαστικά εργαζόμενους. Αποτέλεσμα της υποχρηματοδότησης είναι και πρόσφατα παραδείγματα όπως διακοπές ρεύματος, γεννήτριες που δεν παίρνουν μπρος αμέσως, ασανσέρ χαλασμένα (με πρόσφατο τραυματισμό συναδέλφου) ακάλυπτες βάρδιες τεχνικών από έλλειψη κονδυλίων.

3. Εκπαίδευση – εξετάσεις ειδικότητας: Παρά την υποχώρηση της κυβέρνησης, κάτω από την πίεση που ασκήθηκε, δεν υπήρξε δέσμευση ότι το υπουργείο θα πάρει οριστικά πίσω το νόμο για το βαθμό στον τίτλο ειδικότητας. Στην επείγουσα ανάγκη για ουσιαστική εκπαίδευση –που η έλλειψή της είναι ένας από τους λόγους brain-drain- η απάντηση του υπουργού ήταν ότι θα εκδοθούν τα εκπαιδευτικά προγράμματα των επιτροπών ειδικότητας, οι οποίες θα βαθμολογούν τα εκπαιδευτικά κέντρα. Δηλαδή διακοπή κάθε εκπαιδευτικής δραστηριότητας σε κέντρα που οι κυβερνήσεις αποδυνάμωσαν, αντί για βελτίωση του συστήματος εκπαίδευσης των ειδικευομένων.

4. Επικουρικοί γιατροί: Οι 500 επικουρικοί μέσω ΕΣΠΑ και άλλοι 500 των οποίων ανανεώθηκε για 1 χρόνο η θητεία μετά τις θυελλώδεις αντιδράσεις, θα έχουν απολυθεί ως τις 31/12/2019. Μετά όσα νοσοκομεία θα έχουν έσοδα, θα μπορούν να παίρνουν νέους επικουρικούς. Εκατοντάδες γιατροί στην ανεργία και υποστελεχωμένα τμήματα…

5. Έλλειψη ειδικευομένων: Ο κ. Σιώρας παρέθεσε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία τουλάχιστον το 1/3 των θέσεων ειδικευομένων, είναι κενές. Η ιατρική μετανάστευση συνεχίζεται αμείωτη. Ποιες είναι οι «πολλαπλές παρεμβάσεις» που υπόσχονται χρόνια τώρα για να σταματήσει η αιμορραγία; Αντί για εκπαίδευση, μόνιμη δουλειά και ικανοποιητικές αποδοχές για τους νέους γιατρούς, η κυβέρνηση, συνεχίζοντας την πολιτική των προηγούμενων, τους ανοίγει δρόμο για ξεριζωμό.

5. Οργανισμοί νοσοκομείων: Το σχέδιο νέων οργανισμών θα δοθεί για διαβούλευση το επόμενο διάστημα. Θα προβλεφθεί στο μη ιατρικό προσωπικό μικρή αύξηση των οργανικών θέσεων που όμως σε καμία περίπτωση δεν θα πλησιάσει τη δραματική μείωση του 2012. Ανακοινώθηκε ότι όσα νοσοκομεία έκλεισαν θα παραμείνουν κλειστά και κάποια θα μετατραπούν σε κέντρα υγείας. Δεν υπήρξε δέσμευση για «αποσυγχώνευση» κλινικών και εργαστηρίων.

6. ΜΕΘ: Ο υπουργός δέχθηκε ότι υπάρχουν μόνο 56 κενά σε ΜΕΘ, τη στιγμή που πάνω από 100 κλίνες ΜΕΘ δεν λειτουργούν λόγω έλλειψης προσωπικού, ενώ υπάρχει ανάγκη για πολύ περισσότερες στη χώρα.

7. Εφημερίες νοσοκομείων λεκανοπεδίου: Υπάρχει από πλευράς υπουργείου, εδώ και καιρό η δέσμευση για νέα ρύθμιση στη γενική εφημερία των νοσοκομείων. Σύμφωνα με τον κ. Σιώρα, “σε κάθε περίπτωση αν δεν αναπτυχθεί ευρύ δίκτυο δημόσιων δωρεάν δομών Π.Φ.Υ. (και όχι τις απαράδεκτες ΤΟΜΥ) και αν δεν εξοπλιστούν και στελεχωθούν τα περιφερειακά νοσοκομεία, το μόνο που θα γίνεται είναι διαχείριση της σημερινής αθλιότητας”.

8. Πανεπιστημιακά νοσοκομεία: Ζητήθηκε επίμονα να υπάρξει νομοθετικό πλαίσιο που να κατοχυρώνει και να προστατεύει τους γιατρούς του ΕΣΥ που εργάζονται σε Πανεπιστημιακές κλινικές, από αυθαιρεσίες και καταπίεση, από τους «ισότιμους» κατά τα άλλα πανεπιστημιακούς γιατρούς. Είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα που πρώτα απ’ όλα απορρέει από την υπάρχουσα νομοθεσία.

9. Πιστοποιητικά ΚΕΠΑ: Δεν έφτανε η απαράδεκτη αυστηροποίηση των κριτηρίων για χορήγηση αναπηρικής σύνταξης, ήρθε εντολή από το υπουργείο Εργασίας για ηλεκτρονική υποβολή των πιστοποιητικών από τους νοσοκομειακούς γιατρούς. Και ενώ εδώ και ένα χρόνο έχει επισημανθεί ότι μια τέτοια διαδικασία απαιτεί 45 λεπτά για κάθε ασθενή, αντί να διευκολύνουν ασθενείς και γιατρούς, δυσκολεύουν την υπόθεση με τεράστια γραφειοκρατία. Για δεύτερη φορά δόθηκε υπόσχεση ότι θα απλοποιηθεί η χορήγηση πιστοποιητικών μετά από συνεννόηση με το υπουργείο Εργασίας.

10. Σε πολλά νοσοκομεία, γιατροί του ΕΣΥ είναι και ελεγκτές του ΕΟΠΥΥ. Και θεραπεύουν και συνταγογραφούν και ελέγχουν … τον εαυτό τους ως εντεταλμένοι από τις Διοικήσεις, ελεγκτές. Την υποχρέωση του ΕΟΠΥΥ δεν μπορούν να την επωμισθούν οι νοσοκομειακοί γιατροί. Ρητή δέσμευση δεν υπήρξε.

11. Εξειδικευόμενοι στη λοιμωξιολογία και άλλες εξειδικεύσεις (πλην εξειδικευομένων στις ΜΕΘ) είναι άμισθοι. Υπήρξε δέσμευση ότι για όλες τις εξειδικεύσεις θα προβλέπεται αμοιβή.

12. Εγκύκλιος υπ. Οικονομικών για ποινικές ευθύνες γιατρών σε ιατρικά λάθη: Η γνωστή «εγκύκλιος Χουλιαράκη» για τη δυνατότητα επιβολής χρηματικής ποινής σε γιατρούς που προκάλεσαν «βλάβη» σε ασθενή, επικρέμεται ως “δαμόκλειος σπάθη” στους γιατρούς. Η εγκύκλιος αυτή ανοίγει δρόμους σε δικηγορικά γραφεία να ποινικοποιούν την ιατρική πράξη και να ζητούν απίστευτες αποζημιώσεις από γιατρούς. Ποινικοποιείται ακόμη και η διεθνώς αναγνωρισμένη ποσοστιαία επιπλοκή σε ιατρικές πράξεις. Ανοίγει η όρεξη σε ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες να εξαναγκάζουν χιλιάδες γιατρούς να πληρώνουν ακριβά συμβόλαια. Δεν υπήρξε δέσμευση για αλλαγή του νόμου. Υπήρξε υπόσχεση ότι θα δημιουργηθεί σώμα ειδικών από δικαστές, γιατρούς και νομικούς που θα «φιλτράρουν» τέτοιες υποθέσεις.