Κλειστό προϋπολογισμό για ακριβά φάρμακα 1Α και 1Β φέρνει ο Πλεύρης

Μετά από τις σχετικές επικοινωνίες που είχε ο Υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης με τους εκπροσώπους των φαρμακευτικών εταιρειών, ετοιμάζεται η τροπολογία για την αλλαγή του τρόπου κατανομής του clawback, η οποία θα βασιστεί σε μία νέα λογική. Τα φάρμακα θα διαχωριστούν σε καινοτόμα ΦΥΚ, τα γνωστά 3816 και σε φάρμακα κοινότητας.

Σύμφωνα με πληροφορίες  ο προϋπολογισμός του ΕΟΠΥΥ για την αποζημίωση των φαρμάκων που ανέρχεται λίγο πάω από τα 2 δισ. ευρώ, θα “σπάσει” στα 2. Έτσι πλέον θα έχουμε 2 βασικούς κλειστούς προϋπολογισμούς: Έναν για τα φάρμακα που διακινούνται από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥ που θα συμπεριλαμβάνει επίσης και τα νοσοκομειακά φάρμακα που αποζημιώνει ο οργανισμός και τα οποία χορηγούνται από τις ιδιωτικές κλινικές, και έναν από τα υπόλοιπα φάρμακα που διακινούνται από τα ιδιωτικά φαρμακεία.

Σχετικά με τα προβλεπόμενα ποσά των νέων κλειστών προϋπολογισμών, σύμφωνα με πηγές του healthmag.gr δεν έχει προσδιοριστεί το όριο για τον κάθε προϋπολογισμό, ενώ γνωρίζουμε πως σε ετήσια βάση η συνολική κατανάλωση που αποζημιώνεται από τον ΕΟΠΥ είναι της τάξης των 3,3 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, το 1 δισ. ευρώ αφορά στα φάρμακα 3816.

Για τα ΦΥΚ 3816 το ποσό που θα οριστεί θα προκύψει από τις καταναλώσεις ανά δραστική ουσία και τα πρωτόκολλα συνταγογράφησης. Μάλιστα θα αφορά και τα φάρμακα 1Β, αλλά και τα 1Α για τα οποία υπάρχει ήδη κλειστός προϋπολογισμός της τάξης των 85 εκατ. ευρώ αν και η κατανάλωση πλησιάζει τα 147 εκατ. ευρώ.

Αλλαγές στο clawback

Αξίζει να σημειωθεί ότι η διάταξη για το “σπάσιμο” σε δύο νέους κλειστούς προϋπολογισμούς, θα συνδυαστεί και με τη κατάργηση της κατανομής του clawback 80%-20%.

Όπως αναφέραμε  και χθες, αναμένεται τροπολογία με βάση την οποία θα καταργηθεί η «συνταγή» βάσει της οποίας το 80% του clawback, της υπέρβασης της φαρμακευτικής δαπάνης, υπολογίζεται βάσει του μεριδίου της εταιρείας στο σύνολο της δαπάνης και το 20% βάσει της ανάπτυξης της.

Για να εξισορροπηθεί η αλλαγή θα υπάρξει μια αλλαγή στα rebate, με την εισαγωγή επιπλέον ποσοστού για ΦΥΚ που δεν έχουν γενόσημο και για τις κατηγορίες με υψηλή κατανάλωση. Αν και τα ποσοστά δεν έχουν κλείσει ακόμη, φέρεται πως το πρώτο (φάρμακα υψηλού κόστους χωρίς γενόσημα) θα κυμαίνεται μεταξύ 3% και 5% και για τα σκευάσματα υψηλής κατανάλωσης 2% με 3%.

Αντίστοιχα, θα καταργηθεί και η αντίστοιχη «συνταγή» για τη νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη, βάσει της οποίας το 90% του clawback, της υπέρβασης της φαρμακευτικής δαπάνης, υπολογίζεται βάσει του μεριδίου της εταιρείας στο σύνολο της δαπάνης και το 10% βάσει της ανάπτυξης της.

Αν και η κατάργηση των 80-20 και 90-10 αποτελούσε πάγιο αίτημα των φαρμακευτικών εταιρειών, αρκετοί παράγοντες της αγοράς εμφανίζονται επιφυλακτικοί για τις αλλαγές, εκφράζοντας ανησυχία για εκτίναξη της δαπάνης, αν δεν συνοδευτεί από αποφασιστικές διαρθρωτικές αλλαγές.

Παράλληλα, αναμένεται να δοθεί και «θεραπευτική προτεραιότητα» στα γενόσημα, σε όποια θεραπευτική κατηγορία υπάρχουν σκευάσματα.

φαρμακεία ΕΟΠΥΥκλειστοί προϋπολογισμοίΦΥΚClawback ΕΟΠΥΥ