Μεγαλύτερο clawback για τα ΦΥΚ εξαιτίας και των κλειστών προϋπολογισμών

Την έντονη αντίδρασή του για τις επιπτώσεις που θα έχει στην κατανομή του clawback ο επιμερισμός του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ για τα φάρμακα, εκφράζει ο Σύνδεσμος Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας (ΣΦΕΕ) με επιστολή του προς το Υπουργείο Υγείας. Σύμφωνα δε με πληροφορίες, πέρα την εκτίμησης ότι τα 790 εκατ. ευρώ που προσδιορίστηκαν για την αποζημίωσης των ΦΥΚ (φάρμακα 1Α και 1Β), το γεγονός ότι από αυτό το ποσό εξαιρούνται οι κλειστοί προϋπολογισμοί για κάποιες θεραπευτικές κατηγορίες, αφήνοντας έτσι ένα μικρό προϋπολογισμό για τα υπόλοιπα.

Κύκλοι της φαρμακευτικής αγοράς αναφέρουν ότι για το 2022, τα ΦΥΚ που βρίσκονται σε κλειστό προϋπολογισμό θα “δεσμεύσουν” περί τα 300 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι για τα υπόλοιπα ΦΥΚ απομένει ένα budget λιγότερο από μισό δισ. ευρώ, γεγονός το οποίο αναμένεται να εκτινάξει γι’ αυτά το clawback.

Όπως αναφέρει ο ΣΦΕΕ, βάσει των στοιχείων του ΕΟΠΥΥ για το πρώτο εξάμηνο του έτους, η δαπάνη για τα φάρμακα 1Α και 1Β, , καταγράφει σημαντική αύξηση. Αυτό στην πράξη σημαίνει και αύξηση των υποχρεωτικών επιστροφών δηλαδή του clawback.

Μάλιστα, προειδοποιεί ο ΣΦΕΕ πως παρά τη μετακίνηση μέρους του clawback σε rebate (υποχρεωτικές εκπτώσεις) και τις ανεδαφικές διαπραγματεύσεις, η παρούσα αυξητική τάση της δαπάνης οδηγεί σε αυξημένο clawback για το 2022 τόσο σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά όσο και σε σχέση με το 2020, γεγονός που σημαίνει και απόκλιση από το στόχο του RRF, του Ταμείου Ανάκαμψης, καθώς πρόκειται για το έτος αναφοράς.

Τι επισημαίνει η επιστολή του ΣΦΕΕ

Αναλύσεις που έχει «τρέξει» ο ΣΦΕΕ, με στοιχεία που είχε διαθέσιμα, εκτιμούν ότι η αναλογία 62/38 δεν εκφράζει την πραγματική εικόνα της αγοράς. «Επιπλέον διαφαίνεται, ότι σε αυτή τη συγκεκριμένη κατηγορία (ΦΥΚ) αλλά και στα Νοσοκομεία του ΕΣΥ, αντιμετωπίζουμε διψήφια αύξηση ποσοστού πωλήσεων για το α’ εξάμηνο 2022, αλλά και σε ετήσια βάση, γεγονός που σημαίνει σημαντική αύξηση των φαρμακευτικών αναγκών των ασθενών ή/και έλλειψη ελέγχου της συνταγογράφησης. Την ίδια περίοδο τα φάρμακα κοινότητας αυξάνονται κατά 4% σε ετήσια βάση», σημειώνουν.

«Η Κυβέρνηση συνεχίζει να μην αναγνωρίζει την ανάγκη για μεγαλύτερη χρηματοδότηση της δημόσιας δαπάνης για το φάρμακο, δημιουργεί εξωπραγματική επιβάρυνση για κάποια φάρμακα και σημαντική ελάφρυνση για κάποια άλλα, οδηγώντας σε μια αγορά δυο ταχυτήτων δηλαδή σε άλλη μια στρέβλωση», αναφέρει χαρακτηριστικά ο ΣΦΕΕ.

Τα πράγματα φαίνεται να περιπλέκονται ακόμη περισσότερο, όταν η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης, στην προσπάθεια να επιτευχθούν στόχοι εξοικονόμησης που θα «χωρούν» στον υπάρχοντα προϋπολογισμό, ζητάει εκπτώσεις άνω του 60% για κάποια φάρμακα. «Έτσι σημειώνεται αφενός δυστοκία στην πρόοδο των διαπραγματεύσεων, αφετέρου δημιουργείται σημαντική ανισορροπία ακόμη και σε σχέση με προηγούμενες διαπραγματεύσεις για τις ίδιες ή παρόμοιες ομάδες φαρμάκων», εξηγεί ο Σύνδεσμος.

Παράλληλα, με την επιστολή ο ΣΦΕΕ αναδεικνύει και το ζήτημα της αδυναμίας ελέγχου της συνταγογράφησης των φαρμάκων, από την «πηγή», δηλαδή τους γιατρούς.

«Πρέπει να γίνει κατανοητό στην Πολιτεία πως εφόσον αποδέχεται τις θεραπευτικές αποφάσεις των θεραπόντων ιατρών θα πρέπει και να τις χρηματοδοτήσει, αυξάνοντας τη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη και όχι να προσδοκά πως θα είναι η φαρμακοβιομηχανία εκείνη που εις το διηνεκές θα χρεώνεται τις αυξημένες ανάγκες του συστήματος ή /και την ελλιπή διαχείριση των διαθέσιμων πόρων», σημειώνει.

Όσο ο προϋπολογισμός για τα φάρμακα δεν πλησιάζει τις πραγματικές ανάγκες, η μόνη εναλλακτική λύση, για τις φαρμακευτικές εταιρείες, είναι η άμεση άρση του μέτρου της κατάτμησης της δαπάνης και οι άμεσες παρεμβάσεις στη συνταγογράφηση.

ΕΟΠΥΥΣΦΕΕclawbackκλειστοί προϋπολογισμοίφαρμακευτική δαπάνηΦΥΚ