Πώς η έλλειψη ύπνου μας «φορτώνει» με περιττά κιλά

Η εξάρτηση της παχυσαρκίας από τον ύπνο έχει επισημανθεί από τους ειδικούς.

Έρευνες έχουν διαπιστώσει ότι όταν κάποιος κοιμάται λίγο έχει εντονότερο αίσθημα πείνας. Φυσικά ισχύει και το αντίθετο, η πείνα επηρεάζει αρνητικά τον ύπνο με αποτέλεσμα ο άνθρωπος που αισθάνεται έλλειψη τροφής, να κοιμάται λιγότερο.

Αυτές είναι πολύ λογικές αντιδράσεις του οργανισμού, καθώς επηρεάζονται οι ορμόνες που ρυθμίζουν την πείνα και ελέγχουν τον μεταβολισμό.

Όταν είμαστε ξύπνιοι, για τον οργανισμό είναι μέρα, συνεπώς πρέπει να φάμε, ενώ όταν κοιμόμαστε, ο οργανισμός ξέρει ότι είναι νύχτα, συνεπώς δεν είναι απαραίτητη πολλή ενέργεια και φαγητό. Η δραστηριότητα αυτή του οργανισμού καθορίζεται από ορμόνες, όπως την ορμόνη του στρες.

Πρόκειται για την κορτιζόλη, που παρουσιάζει διακυμάνσεις στη διάρκεια της ημέρας, με τα χαμηλότερα επίπεδα να παρατηρούνται το βράδυ, λίγο πριν μπούμε για ύπνο. Ερευνητές έχουν διαπιστώσει ότι η έλλειψη ύπνου αυξάνει τα επίπεδα της κορτιζόλης που ευνοούν την παχυσαρκία.

Ρόλο παίζουν επίσης οι ορμόνες που ελέγχουν την πρόσληψη τροφής οι οποίες αυξάνονται λόγω της έλλειψης του ύπνου.

Όλα τα παραπάνω οδηγούν στο συμπέρασμα ότι όποιος θέλει να χάσει κιλά δεν θα πρέπει να προσέχει μόνο την ποιότητα και την ποσότητα της τροφής αλλά και τις ώρες του ύπνου του.

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να φροντίσει να κοιμάται αρκετά, διότι διαφορετικά ο οργανισμός του θα ενεργοποιήσει το αίσθημα της πείνας.

Όσοι λοιπόν δε θέλουν να παχύνουν, πρέπει να φροντίσουν να κοιμούνται και καλά αλλά και αρκετά. Η έλλειψη ύπνου μας παχαίνει τουλάχιστον ένα κιλό τον χρόνο – και οι ειδικοί έχουν πια αρχίσει να συνιστούν αύξηση της διάρκειας του ύπνου, ώστε να ελαττωθεί ο κίνδυνος αύξησης του σωματικού βάρους.

Τέλος για το πόσες είναι, ιδανικά οι ώρες ύπνου που ο οργανισμός μας χρειάζεται για να «λειτουργήσει» σωστά; Η απάντηση είναι,  οκτώ έως εννέα. Και αν αυτό ακούγεται ανέφικτο, ας σκεφτούμε όλοι ότι ο ύπνος επηρεάζει μία σειρά λειτουργιών του ανθρώπου, από τον δείκτη νοημοσύνης και τις πιθανότητες κατάχρησης ουσιών μέχρι το σωματικό βάρος.

 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ